Pirrende pasta

Pastaoppskriften puttanesca er ikke bare lettlaget, rimelig og smaksrik men har et navn som mange kokebøker lar være å oversette.
24 Januar 2014 - 10:30

Spaghetti puttanesca betyr rett og slett "horepasta". Derfor finner du den sannsynligvis aldri oversatt i eksempelvis engelskspråklige kokebøker - og definitivt ikke i bøker utgitt i bluferdige USA.

Sanselig fristelse

Navnet skal den ha fått fordi den angivelig ble brukt som lokkemat i de trange smugene i Napolis svar på Red Ligth District. Ikke visuell lokkemat, for så spennende er ikke denne pastaretten, men som en sanselig fristelse siden den dufter av det beste det italienske kjøkken kan by på, som solmodne yppige tomater, oliven, kapers, ansjos og hvitløk.

Les om verdens beste tomater

Om vi nordmenn er oppdratt i troen på at veien til mannens hjerte går via magen, er det veien til mannens sexlyst som tar den kursen i Sør-Europa. Afrodisiaka har vi lært at det heter, altså mat som pirrer.

Mat først

Og det visste tydeligvis de napolitanske prostituerte som altså ikke bare konkurrerte om å være den mest forførende kvinnen men også den dyktigste kokken. Chili er en kjent afrodisiaka, og den italienske peperoncini er akkurat passe pikant.

Derfor er spaghetti puttanesca ingen sterk opplevelse i den forstand. Men at den smaker mye og intenst er ingen tvil om. Til denne pastaen må vi nødvendigvis servere en vin fra Napoli-området.

Andre pastaretter finner du her

Den hvite Mastroberardino Novaserra Greco di Tufo gjør en meget god jobb. Den har nok fruktsødme til å møte så vel de salte aromaene fra ansjos, oliven og kapers som styrken i peperoncinien. Rosévinen Rosaura  fra samme område er ikke mindre enn forførende til.

Men en rødvin varmer kanskje enda bedre på denne tiden av året. Den lokale røde druen aglianico er i de beste utgavene for tanninrik for denne retten som må ha en saftig og svært myk rødvin. Men Mastroberardino Mastro Campania Rosso - også den laget av Mastroberardino, er ganske snill og med bra syre og god bærsødme. En vin som er like fristende som retten, men som krever at du ikke lar deg friste til å overdrive peperoncinien - for da blir det kræsj.

Spaghetti alla puttanesca med kapers

Fremgangsmåte

1. 500 g fersk spagetti eller annen pasta som linguine eller penne
  2. Legg kapers i bløt i en god halvtime før bruk. Hell tomatene i et dørslag og la dem renne godt av.
  3. Varm oljen i en tykkbunnet panne på middels varme. Den må imidlertid ikke bli for varm.
  4. Tilsett hvitløk, ansjos og peperoncini og la småfrese i ca fem minutter under stadig omrøring. Hvitløken skal bli myk men ikke brent og ansjosen skal smelte.
  5. Tilsett de grovhakkete olivenene. Deretter tomatene.
  6. Rør godt og ha i kapersen. La trekke noen minutter. Smak eventuelt til med salt, pepper og noen dråper sitronsaft.
  7. I mellomtiden har du kokt spaghettien. Skru opp varmen og tilsett den godt avrente pastaen samt de finhakkete urtene i sausen.

Bland godt og server umiddelbart med brød til å "suge" opp all sausen.

Sendt inn av Apéritif

Vurder oppskriften

Drikke som passer til denne oppskriften

Denne tyrkiske eggeretten må du bare prøve til påskefrokosten

Kombinasjonen av fet yoghurt med hvitløk, posjerte egg og chiliolje eller -smør er rett og slett digg.

Påskefavoritten er i bedre form enn noen gang før

Det er takket være den fantastiske 2019-årgangen som har gitt en vin som vil utvikle seg videre i minst 10-12 år.

Sørfransk vinkos for hjemmepåsken til en liten penge

Sørfransk vinkos for hjemmepåsken til en liten penge

Denne økologiske rødvinen finnes dessuten i så å si alle polutsalg – og det til en veldig gunstig pris.

Påskens lammestek lager du enkelt på grillen
Langtidsgrillet lammebog til påske

Påskens lammestek lager du enkelt på grillen

Du starter forberedelsene dagen før og mens lammebogen godgjør seg på grillen, lager du tilbehøret. Bedre kan det knapt gjøres.

Lag en spennende rett med lam
Guide
Krydrede oppskrifter med lam

Lag en spennende rett med lam

Det velsmakende lammekjøttet finner vi i nesten alle matkulturer, og her får du noen spennende oppskrifter fra mer eksotiske strøk.

Det er ingen tvil om at det er påske med denne suppen på bordet

Det er ingen tvil om at det er påske med denne suppen på bordet

Du skaper god midtukestemning med denne smakfulle suppen. Rimelig og ikke minst lettvint er oppskriften også.