Prisdumping på champagne

Finanskrisen, spanske cava, italienske prosecco og andre musserende skaper priskrig på champagne.

De store champagneprodusentene sender prisen på sine minst eksklusive produkter rett til bunns. Nå kan du få en flaske champagne for langt under 100-lappen. Ifølge nyhetstjenesten Bloomberg selges champagne for så lite som 10 euro (83 kroner) flasken på franske supermarkeder.

- Vi har ikke opplevd like aggressiv priskrig siden den store champagnekrisen i 2000. Da falt prisene etter milleniumfeiringen. Hvis dette fortsetter i 2010, vil det skape et stort omdømmeproblem for champagne som merkenavn, sier analytiker Francis Pretre i CM-CIC til Bloomberg.

Også på taxfree i Sverige dumpes prisene, blant annet selges Jacquart Rosé Mosaique til halv taxfree-pris, nå SEK 149 mot før SEK 299.

Omsetningen faller
I Frankrike stuper nå omsetningen av champagne som følge av de dårlige økonomiske tidene, men produsentene er ekstra bekymret over at omsetningen faller dobbelt så fort som volumet. Det betyr at det selges langt mer billichampagne enn tidligere.

- Det truer fremtiden til så vel giganter som LVMH Moet Hennessy Loius Vuitton som hele bransjen, sier Pretre til Bloomberg.

Tilbud overalt
Men flere er kritiske til at produsentene dumper prisen på sine billigste flasker. Carole Duval-Leroy, som er sjef for Champagne-regionens komité for kontroll av kvaliteten på champagne, mener at priskrigen mot musserende viner er ødeleggende.

Stort problem
- Dette er et stort problem for når prisene faller vil vi trenge mange år på å reparere skaden. De som selger champagne billig er produsenter som har problemer med kontantstrømmen så de må selge unna produktene med en gang. Dette er skadelig for oss, sier Duval-Leroy til Bloomberg.

For champagne-produsentene er fallende priser svært uvanlig, ifølge Bloomberg. Fra 1987 til 2007 ble salgsverdien av champagne doblet, samtidig som volumet bare økte med 20 prosent.

Halvert prisen
Produsenter som LVMH og Bollinger har dumpet prisen på visse merker med 50 prosent i Storbritannia.

LVMH, som blant annet selger Dom Perignon, opplevde et fall i omsetningen fra vin og brennevin på 14 prosent de første ni månedene i 2009.

Forsiden akkurat nå

Til toppen