Prisgunstig toppvin

Hvis du bare forbinder Languedoc med en utømmelig kilde for boksviner, gir ukens viner deg et innblikk det som er regionens virkelige perler, nemlig viner i toppklassen til svært akseptable priser.
05 November 2003 - 02:01

Nå kan du få Ukens vin som e-post. Tjenesten er gratis. Se nederst i denne artikkelen for mer informasjon.

Aase JacobsenFoto: Eva Brænd

Mens de beste vinene fra andre franske regioner koster mange hundre kroner, er Languedoc fortsatt prisgunstig - som for de enklere kvalitetsklasser som er populær innmat i de evinnelige boksene. Domaine de l'Hortus derimot er en god representant for Languedoc Grand Cru. Altså det beste denne enorme regionen kan by på. De 57 hektarene til denne produsenten ligger i nærheten av et av Languedocs beste underområder, nemlig Pic Saint Loup.

Området er for øvrig oppkalt etter fjellet som vinmarkene ligger ved foten av. Beliggenheten er gunstig for her nyter vindrueplantene godt av vinden fra så vel Middelhavet i sør som fra fjellmassivet i nord. Vinden skaper god ventilasjon samtidig som den demper effekten av den brennende solen. På denne måten blir ikke druene kokte og beholder et høyt syrenivå samtidig som sukkerinnholdet i druene er tilstrekkelig til å gi viner med god kraft.

Domaine de l'Hortus Grande Cuvée 2007 (13168) er husets store klassiker. Elegant så det holder. Duften er åpen og sammensatt med modne bær, mokka, mørk sjokolade, jordsmonn og velintegrert fat. Smaken er rik og samtidig saftig med fine syrer, balansert sødme, lang ettersmak som domineres av fat men ikke på noen måte forstyrrende. En nydelig vin til forseggjorte retter med lam, kalv eller fasan. Den er deilig å drikke nå men vil utvikle seg videre i to-tre år til.

Årgangsforskjellene er som kjent mindre i et varmere klima enn i randsonene. Derfor er det like langt mellom dårlige år som mellom toppår. 2000 er et godt år hvilket gir balanserte viner. 2001 er det siste toppåret fra den kanten, alle har vel hørt om alt regnet i 2002 og den ekstreme varmen i 2003. En forsmak på 2001 får du gjennom Bergerie de l'Hortus 2003 (32269) som er produsentens annenvin, hvilket ofte innebærer at den er laget av druer fra yngre vinstokker. Den har dessuten en helt annen druemiks enn storebroren som har omtrent like mye av mourvèdre og syrah samt en mindre andel grenache. Bergerie de l'Hortus har så mye som 70 prosent syrah og resten granche og kun tre måneder fatmodning.

Stilen er derfor like sjarmerende ungdommelig som Grande Cuvée er seriøs og elegant. Bergerie de l'Hortus er dominert av søte røde og mørke bær samt jordsmonn i så vel duft som smak, et inntrykk som friskes opp av gode syrer. Tanninene er bløte og ettersmaken byr på bær og krydder. En vin som er god både alene og med mat som provencekrydret kylling, ostebord og spekemat.

Bestill Ukens vin med en gang
Ønsker du å bestille Ukens vin trykker du bare på vinnavnet og du flyttes direkte til Apéritifs Polliste og bestillingsrutinen.
Dersom du ønsker å bestille flere produkter, kan du også velge fritt fra Ap éritifs polliste eller søke deg frem til de varene du er ute etter.

Ukens vin på mobilen
Står du på Polet og ikke husker hva Ukens vin heter, kan du få det på tekstmelding på mobiltelefonen din. I samarbeid med Cellus AS tilbyr Apéritif deg det.

Slik gjør du:
1. Skriv: ukensvin (i ett ord)
2. Send denne tekstmeldingen til telefonnummer 1986
3. Etter sekunder får du Ukens vin på displayet.

Få Ukens vin fast tilsendt
1. Skriv: varsle ukensvin
2. Send denne tekstmeldingen til telefonnummer 1986
3. Du får Ukens vin sendt til din mobiltelefon hver uke. Hvis du på et senere tidspunkt ønsker å avslutte abonnementet, sender du kodeordet: Stopp ukensvin til 1986.
Pris for tjenesten er kr 5, - pr mottatte melding.

Ukens vin som e-post er en ny spennende tjeneste fra aperitif.no, og selvfølgelig gratis. Hver tirsdag, altså én dag før alle andre kan lese om den, får du som abonnerer på Ukens vin en e-post rett i postkassen din. Alle andre kan først lese om Ukens vin på onsdag. Det gir deg et forsprang når du vil kjøpe en av godbitene, samtidig som du rekker å bestille dem til helgen.

NB!
Dersom du har mottatt Ukens vin som e-post er du allerede registrert.

Benytt påmeldingsfeltet nedenfor for å melde deg på Ukens vin:

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Intet er vel bedre enn hjemmelaget pizza - også den helt uten kjøtt. Rykende fersk fra stekeovnen, har de pizzasteinplate, blir bunnen enda sprøere.

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Det er utrolig hvor mye smak det er i sjampinjong - spesielt når den får spille hovedrollen som her

Pasta og sopp er en utprøvd og utvilsomt vellykket kombinasjon på kjøkkenet. Med fløte eller creme fraiche i tillegg er du i mål.

Smak unike viner sammen med vinmakeren
Vinsmaking i Oslo 5. juni

Smak unike viner sammen med vinmakeren

Den 5. juni kan du smake viner til småretter med sjømat og få et eksklusivt møte med den karismatiske vinmakeren, Leopardo Felici.