Charlotte royale

Har du rullekake til overs, tar det bare et øyeblikk å lage denne kaken.
Foto: (Marcus Z-pics)

Har du rullekake til overs, tar det bare et øyeblikk å lage denne kaken.

Det som tar lengst tid er å vente på at geleen stivner, så lettlaget er denne kaken.
19 Mai 2022 - 11:00

Charlotte-kaker er trolig blitt laget i flere hundre år, med den eldste skriftlige kilden er fra 1796. Det finnes flere varianter av denne kaken.

Den berømte franske konditoren Marie-Antoine Carême har fått mye av æren for at kaketypen er blitt så kjent. Hans variant med fingerkjeks er blitt mest kjent som Charlotte russe, selv om han selv foretrakk navnet charlotte à la parisienne som han hevdet å ha brukt  allerede i 1803.

Se våre oppskrifter på charlotte-kaker

Selve navnets opprinnelse er det knyttet usikkerhet til. Noen kilder peker på en en sammenheng med gammelengelske ordet charlyt som betyr en «bolle med eggekrem».

Noen mener halehenget royale, er knyttet til at Carême hadde mange kongelige kunder, andre peker på at den britiske kongen George III fikk den laget til sin dronning, tidligere Sophie-Charlotte de Mecklembourg-Strelitz.

Charlotte royale er navnet til tross, en lettlaget utgave av denne kaketypen og tar bare litt over en time å lage. Du kan også lage din egen variant ved å bytte ut syltetøy og gelesmak etter eget ønske.

Tips:
Ved å strø et lag hakkete pistasjnøtter på rullekaken etter du har smurt på syltetøyet vil du gi kaken en kontrast i konsistens. Se flere nyttige kokketips

Her kan du søke i over 20 000 oppskrifter

Lag din egen personlige kokebok enten ved å legge denne oppskriften direkte inn fra aperitif.nos oppskrifter eller komponere dine egne.

Bli abonnent på Apéritifs Mat & vinklubb og oppnå store fordeler samtidig

Få ukens kake som nyhetsbrev

Charlotte royale

Fremgangsmåte

Rullekake:
Pisk egg og sukker til eggedosis.

Sikt i melet og bakepulver og rør forsiktig.

Spre røren på et bakepapir i en langpanne.

Stek ved 180 grader i 10-15 minutter.

Hvelv kaken over på et matpapir/bakepapir som er drysset med sukker. Trekk bakepapiret av kaken.

Smør syltetøy utover hele kaken. Rull kaken sammen på langs. Jobb hurtig slik at kaken ikke stivner og blir vanskelig å rulle.

Rull bakepapiret litt stramt rundt kaken og la kaken ligge til den er avkjølt.

Skjær stykker av kaken som er ca 1 cm tykke.

Finn fram en bolle og legg rullekakestykkene langs bollens vegger. Start nederst og bygg oppover. Jo tettere rullene ligger, jo tettere blir mønsteret på kaken.

Fromasj:
Lag gele og sett kaldt til den begynner å stivne.

Pisk kremfløte til myk konsistens.

Når geleen er på vei til å stivne, skal den piskes opp med mikser slik at den blir lys og luftig.

Bland dette med den piskede kremen og hell dette i bollen med rullekakeskiver.

La kaken stå over natten.

Hvelv kaken på et fat. Sprøyt gjerne litt krem nederst langs kanten.

Tips:
Om du ønsker en rosa fromasjkjerne, velger du bringebærgele. Du kan godt gå for jordbærgele og jordbærsyltetøy om du liker den smaken bedre.

Tips:
Ved å strø et lag hakkete pistasjnøtter på rullekaken etter du har smurt på syltetøyet, vil du gi kaken en kontrast i konsistens.

Se våre oppskrifter på charlotte-kaker

Her kan du søke i over 20 000 oppskrifter

Sendt inn av Aperitif

Vurder oppskriften

Drikke som passer til denne oppskriften

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Intet er vel bedre enn hjemmelaget pizza - også den helt uten kjøtt. Rykende fersk fra stekeovnen, har de pizzasteinplate, blir bunnen enda sprøere.

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Smak unike viner sammen med vinmakeren
Vinsmaking i Oslo 5. juni

Smak unike viner sammen med vinmakeren

Den 5. juni kan du smake viner til småretter med sjømat og få et eksklusivt møte med den karismatiske vinmakeren, Leopardo Felici.