Radiosignal erstatter strekkode?

Avery Dennison, selskapet som utvikler og leverer merkesystemer verden over, utvikler nå et nytt system som vil erstatte vinflaskers strekkoder med radiosignaler.

I disse dager jobber Avery-selskapet med perfeksjoneringen av morgendagens prismerkesystem. Det nye systemet vil effektivt kunne erstatte dagens strekkoder, og vil heller ikke kunne jukses med.
 
Avery håper på å kunne komme markedet i forkjøp ved å være tidlig ute med teknoligien.
- Vi bør skamme oss dersom vi om noen år ikke er ledende innen dette markedssjiktet, uttalte Philip M. Neal, administrerende direktør for Avery i USA. Selskapet står bak selvklebende frimerker og regnes som verdensledende leverandør av selvklebende merkelapper og etiketter.
 
RFID, Radio Frequency IDentification, benytter en teknologi lik den man finner i bomstasjoner. Systemet vil med andre ord kunne benyttes til en rekke ulike formål, eksempelvis kjøleskap som automatisk kan si ifra dersom mat er utgått på dato.
 
Eksempelvis kan også samtlige varer i et varehus når som helst identifiseres, og derved bedre forhindre potensielle tyverier og svinn.
 
- Dette kan meget vel ha mange likhetstrekk med det internett var i 1995, sa mark Roberti, redaktør i RFID Journal, en amerikansk publikasjon som utgis fire ganger i året.
- Vi er etter stor sannsynlighet ved et vendepunkt for hvordan bedrifter jobber mot sine kunder, fortsatte han.
 

Den potensielle markedsandelen for radiostyrt produktmerking ble tidligere i år åpenbar da amerikanske Wal-Mart medelte sine leverandører om å fra neste år av utstyre samtlige kartonger og paller med radiostyrte merking.
 
Denne forespørselen igangsatte et skred av aktivitet hos potensielle leverandører av elektroniske merkesystemer, så som Hewlett-Packard, IBM og Sun. Selvsagt også hos produsenter av selve merkelappene. Avery planlegger bare i år å investere omlag 150 millioner kroner i dette systemet. Omlag 20 nye ansatte vil øke teamet for dette prosjektet til 50 personer.
 
- Vi skal bruke så mye ressurser som det trengs for å grabbe til oss en anseelig andel av dette markedet, sa Neal, som ikke regner med å tjene penger på det nye systemet de neste årene.
 
Selskapet er nok rimelig langt foran de andre viser det seg, for visstnok skal Avery allerde ha klar teknologien for masseproduksjon av slike etiketter. Men denne delen av Averys forskning er for tiden svært godt hemmeligholdt.
 
Kilde. L.A. Times

Forsiden akkurat nå

Til toppen