Ramsay no more

Kokkebølla Gordon Ramsay er på krigsstien. Fra omslaget på sin splitter nye bok "Fast food, gourmetmat fra hele verden på rekordtid" stirrer han olmt på leseren. Budskapet er klart!
28 Mars 2008 - 10:10

"Buljong er helt greit", skrev skuespiller Sven Nordin i sin Vertskapsbok fra 2006. "Enkelte halvfabrikata er bare strengt forbudt - deriblant avskyelige buljongterninger og nesten alle ferdige sauser på glass", tordner Ramsay i sin nye bok. Hans agenda denne gang er å lære oss å lage god mat på maks en halv time. Ingrediensene er få, men gode. Og vår mann med den arrete haka har lagt vekk både kokkeuniformen og de mange Michelin-stjernene han har skaffet seg.

I T-skjorte agiterer han for bruk av sesongens råvarer, og fastslår kjekt: "Uansett hvor fantastisk en rett ser ut, er det alltid smaken du husker. Familie og venner blir alltid begeistret over et måltid som smaker fortreffelig - selv om det serveres rett fra gryta."
Ikke noe jåleri her, med andre ord.

Per A. BorglundFoto: Morten Bibow

Hakk i plata
Kjendiskokk Ramsay er ikke den første som skriver bøker eller lager TV-program for å gnåle om hvor trist det er at folk tyr til tradisjonell fast food fra tvilsomme kjederestauranter. Eller kjøper ferdigmat av den typen som skal varmes i et vannbad. Unnskyldningen er nesten alltid "dårlig tid".

Men det er sjelden at noen lykkes så bra som vår venn Gordon i å dokumentere at det faktisk er både lett og kvikt å lage god mat. Ikke koster det all verden heller, og du trenger ikke å ha artistiske gener for å lykkes. Maten i denne boka ser, for å si det rett ut, ikke spesielt pen ut. Men det er ingen tvil om at den smaker godt.

Stor bredde
Måltidene henter han fra hele verden. Har du tenkt over hvor vanvittig raskt (og billig) det er å dampe et nett blåskjell i kokoskraft? En god spekeskinke (i tynne skiver) blir et herremåltid kombinert med god olivenolje, fersk hvitløk og hermetiske kikerter. Det tar deg ikke mange minutter å steke en tandoorikrydret kveitefilet og servere med agurksalat. Hva kan ikke litt bacon, grønne erter og noen skiver chèvre-ost gjøre med en omelett?

Raskere enn pizza
Gudene vet hva som skal til for å forandre folks matvaner, men Ramsay har et overbevisende poeng når han skriver at maten i hans nye bok er raskere å få serveringsklar enn om du bestiller en pizza levert på døra. Du må naturligvis ta deg det bryet her i livet det er å ha noen basisvarer i skapet, og du må gidde å planlegge litt. Tenk over følgende: En pose frosne erter i fryseren, en dash crème frâiche og noen baconrester kan bli til et måltid du får applaus for.
Og den som allikevel foretrekker McDonalds og Fjordlands kan bare klappe igjen.

389 kroner
Versal forlag

Antall stjerner:

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Smak unike viner sammen med vinmakeren
Vinsmaking i Oslo 5. juni

Smak unike viner sammen med vinmakeren

Den 5. juni kan du smake viner til småretter med sjømat og få et eksklusivt møte med den karismatiske vinmakeren, Leopardo Felici.