Red & White øker

Red & White økte vinsalget sitt mest av alle norske importører i fjor. Det endte med en omsetningsøkning på 30 prosent.

Selskapet i Sylling i Lier har hatt en eksplosjonsartet vekst de seneste årene. I 2003 var omsetningen rundt 18 millioner kroner, mens den i fjor var på 97,2 millioner, skriver dn.no.

Kvalitetsvin
Selskapet har satset stort på kvalitetsvin fra Burgund, Tyskland og Piemonte, men har tjent penger på billig vin. Selskapet har blant annet Rubicone i porteføljen og det var denne vinen som sørget for det første overskuddet. Nå er det billigvinen Vidigal som sørger for volumet, sammen med en vin som Chapelle du Bois.

Så langt i år har selskapet solgt over 10.000 flasker dyr burgunder og har en omsetningsøkning på 17 prosent.

Pappvin øker
Men det er salget av pappvin som øker mest.

- Når vi får chiantier, chabliser og hva det nå enn er på papp så syntes jeg det er veldig synd. Jeg liker ikke at så mye av salget i Norge konsentreres om denne delen av markedet og at flasketappede viner må vike for pappvinene. Det er ikke en sunn utvikling, mener Torgrim Frafjord, daglig leder i selskapet.

Forsiden akkurat nå

Til toppen