Reklameforbudet for fall

Bryggeriene varsler kamp dersom EU-direktiv innføres.

- Hvis det åpnes for alkoholreklame på TV3, må det føre til en total revurdering av reklameforbudet i Norge, sier direktør Petter Nome i Bryggeri- og Drikkevareforeningen.

Han tror hele det norske forbudet mot alkoholreklame står for fall dersom TV3 får lov til å sende alkoholreklame. EU har nå pålagt Norge å tillate alkoholreklame i TV-sendinger fra utlandet. Dermed kan Viasats kanaler og noen av TV Norges kanaler som sender fra London få reklamere for alkohol.

Norske myndigheter har fått klar beskjed fra EU om de i den nye EØS-avtalen ikke kan få unntak for alkoholreklame i TV-sendinger som tas inn fra utlandet, ifølge Aftenposten.

- Med internett har reklameforbudet uansett for lengst gått opp i limingen. Det er i hovedsak utenlandske produsenter av vin og brennevin som tjener på dette. Nordmenn drikker mer vin og sprit enn før, mens ølets andel har vært jevnt synkende siste ti år, sier Petter Nome.

Nome sier norske bryggerier ikke har ønsket å finne smutthull i loven, og de har sagt nei til å opprette servere i utlandet for å reklamere for produktene.

- Men hvis det åpnes for lovlig reklame på TV, har jeg vondt for å tro at norske produsenter vil overlate arenaen til Estrella, Erdinger og Budweisser.

Bryggeriforeningen mener myndighetene må vurdere om det norske totalforbudet for reklame av alkohol er gått ut på dato.

Forsiden akkurat nå

Til toppen