Rekordsalg for Arcus-Gruppen i 2004

2004-tallene for Arcus-Gruppen ASA er klare. For første gang leverer konsernet driftsinntekter på over to milliarder kroner, eksklusiv alkohol- og emballasjeavgifter. Samlet omsetning i konsernet økte med 5,2 prosent i 2004 og endte på knappe 2,1 milliarder kroner.

Vekst i selskapets kjernevirksomhet og kjemiområdet er hovedforklaringene til positiv inntektsutvikling i fjor. Samtidig påvirket utviklingen i distribusjonsselskapet Vectura konsernets resultat negativt.

Resultatet av driften endte på 73,3 millioner kroner, sammenliknet med 75,2 millioner kroner fra året før. Arcus-Gruppen bokførte kostnader knyttet til restrukturering på totalt 9,7 millioner kroner over driften. Renser man regnskapet for engangseffekten av disse tallene, ble driftsresultatet i 2004 det beste noen sinne for konsernet.

- Kjernevirksomheten i Arcus-Gruppen vokser. Veksten er spesielt solid innenfor brennevinskategorien, men også kjemidivisjonen kan vise til en tilfredsstillende utvikling. Det er spesielt hyggelig å notere fremgang i Sverige, USA og Danmark, sier konsernsjef Peter Wesenberg.

Kjernevirksomheten i Arcus-Gruppen ASA består av produksjon, markedsføring og salg av egne vin- og brennevinsmerker.

Nøkkeltall fra resultatregnskap 2004

Arcus-Gruppen ASA

2004

2003

Driftsinntekter, inkl avgifter

5.294,8 millioner

5.039,3 millioner

Driftsinntekter, eks. avgifter

2.075,3 millioner

1.973,6 millioner

Driftsresultat

73,3 millioner

75,2 millioner

Resultat før skatt

75,5 millioner

77,5 millioner

Systematisk arbeid med ny- og relanseringer av flere vinmerker, har ført til at konsernet opplever at den tidligere negative salgsutviklingen på egentappet vin har stoppet opp. Salgsutviklingen på vin i Sverige øker og populære vinmerker som La Vida og Capella ble begge relansert med ny design i 2004.

Merkevarer som Lysholm Linie Aquavit, Vikingfjord Vodka og Braastad Cognac vinner stadig innpass hos nye kundegrupper. Salget av brennevin opplever solid vekst i både Tyskland, USA og Danmark. I Tyskland er Linie Aquavit den eneste premium akevitten som vokser mot de viktigste konkurrentene.

Til tross for at FAB-markedet totalt sett faller i Norge, klarer konsernet å holde posisjonen i markedet med produktene Vikingfjord IceBreaker, Kalinka RedStar og Løiten Cider.

Vinordia AS, som eier agenturrettigheter for en rekke store internasjonale merkevarer, kan notere salgsfremgang i 2004. Selskapet representer blant annet kjente vinhus som Chivite, Casa Girelli, Lafite Rothschild og La Rioja Alta. Gran Feudo Reserva fra Chivite ble tatt inn i Vinmonopolets grunnsortiment i september 2004. Med over 100.000 solgte flasker i desember, ble denne vinen den mest solgte vin på flaske fra Vinmonopolet.

Distribusjonsselskapet Vectura AS opplevde et svakt år i 2004. Tap av markedsandeler siden høsten 2003 resulterte i en svekkelse av driftsresultatet for selskapet, til tross for betydelige kostnadsreduksjoner. I siste halvdel av 2004 opplevde Vectura på nytt en økning av markedsandelene.

Kjemivirksomheten har utviklet seg positivt. Selskapet har i løpet av 2004 gjennomført en rekke tiltak for å stå godt rustet for dereguleringen av markedet for teknisk- og medisinsk sprit. Dette skjer med virkning fra juli 2005.

Både innen vin- og brennevinssegmentet forventer konsernet vekst i de nordiske markedene i 2005. Dette danner utgangspunktet for en offensiv nordisk vekststrategi for kjernevirksomheten Arcus AS.

Forsiden akkurat nå

Til toppen