Ren underholdning

Eyvind Hellstrøm og Anne Kat Hærlands felles kokebokprosjekt vil ikke gå inn i historien som noe annet enn ren underholdning.
29 Oktober 2007 - 16:30

Bagatelles Eyvind Hellstrøm er etter egen definisjon en kokk som bør passe seg: det sies at den dagen du blir mer opptatt av å lage kokebøker enn å henge over grytene er det fare på ferde. (Han sier det selv her, på side 189: "Nå har det blitt mer media enn mat. Kokkene gjør mest nytte i kjøkkenet").

Per A. BorglundFoto: Morten Bibow

For vår mann med to stjerner i guiden er blitt en flittig skribent. Hans tre tidligere bøker om eget stjernekjøkken er alle perler, som uavhengig av nytteverdi gir oss et innblikk i en mesters mer eller mindre uoppnåelige prestasjonsnivå.

Kun for Hærland-fans
Med årets prosjekt tar Hellstrøm den helt ut, og går i kompaniskap med komiker Anne Kat. Hærland og gir ut Inn med sølvskje -Bagatellemat gjort forståelig.

Boken krever for det første at man synes at Hærland er morsom. Den er testet på folk som ikke helt er der, og de vil ikke ta i den med tykke grytekluter. Hærland-fans vil naturligvis reagere motsatt, og falle for side opp og side ned med pludring og ordspill. De/vi vil kanskje like at hun forteller om barndommens glede over å sjekke fiskens innvoller, flettet inn i et kapittel om kylling.

Pluss for bildene
Hva så med maten her? Hellstrøm holder seg på de øverste hyller hva ingredienser angår. Kamskjell, kalvenyrer, piggvar, skatevinge og orrhønebryst sier noe om nivået. Men, for all del: her er også gjørs og oksehaler. Oppskriften på storfeets fluesmekker naturell er forresten like enkel som den er god.

Kort sagt: Her er det (avhengig av smak) en god del underholdning, og mye lekker mat. Men det er fristende å anbefale en av mesterkokkens "ordentlige" kokebøker hvis det er oppskrifter og tips om mat du er ute etter å bruke penger på. Svært gode bilder.

Pantagruel Forlag
450 kroner

Antall stjerner:

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Intet er vel bedre enn hjemmelaget pizza - også den helt uten kjøtt. Rykende fersk fra stekeovnen, har de pizzasteinplate, blir bunnen enda sprøere.

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Det er utrolig hvor mye smak det er i sjampinjong - spesielt når den får spille hovedrollen som her

Pasta og sopp er en utprøvd og utvilsomt vellykket kombinasjon på kjøkkenet. Med fløte eller creme fraiche i tillegg er du i mål.

Smak unike viner sammen med vinmakeren
Vinsmaking i Oslo 5. juni

Smak unike viner sammen med vinmakeren

Den 5. juni kan du smake viner til småretter med sjømat og få et eksklusivt møte med den karismatiske vinmakeren, Leopardo Felici.