Retro på kjøkkenet

Nostalgi, populært benevnt retro, er i tiden og folk saumfarer loppemarkedene for elementer fra sitt yndlingstiår. Og kjøkkenutstyr er ekstra populært. Enten du samler på femti- eller sekstitallsserviser er kalvefrikassé den riktige maten å servere på det
Aase E. Jacobsen
16 Oktober 2003 - 11:26

Aase JacobsenFoto: Eva Brænd

Kalvefrikassé er en av søndagsmiddagklassikerne som kun overlever hvis flere under seksti begynner å lage den. Kokte kjøttretter er imidlertid like retro blant kjøkkentrendsetterne som serviser fra disse rettenes gullalder, nemlig tiårene etter krigen. Så det er et visst håp om at også kalvefrikassé kan få sin renessanse. Uansett er den en perfekt rett å servere i den lekre suppeterrinen du fant på siste loppis. Med resten av serviset og duk i det rette mønsteret på bordet er det duket for retrofest.

Grei skuring
Så underlig det enn kan høres, så var kalvekjøtt langt mer tilgjengelig den gangen det fantes en kjøttforretning på hvert hjørne. Men så var da også kalv hovedingrediens ikke bare i frikassé, men også i en annen klassiker fra den tiden, nemlig wienerschnitzel. Først for et par-tre år siden ble det satset spesielt fra kjøttbransjens side på å få dette gode kjøttet inn på fast plass i de velassorterte butikkenes kjøttdisker. Fortsatt er det et stykke igjen, for når du skal lage kalvefrikassé, bør du forhåndsbestille for å være på den sikre side.

Ellers er heldigvis retten grei skuring, helt ordinære ingredienser som du får i de fleste butikker. Skal drikkevarene følge opp temaet, må du nok holde deg til kranvann, pilsner eller melk (!!!). Eller "gode gamle" Ch. Hasle, sekskroners eller hva du velger å kalle den som bare heter Arcus Rødvin (6664) og som fortsatt, etter alle disse årene, faktisk hele 53 år, holder stand som landets 23. mest solgte.

Tanniner tåles
Den er forbausende frisk med et kirsebærfruktig preg med innslag av kirsebærkjerner og et snev av tanniner i avslutningen. Litt lite fylde til å klare seg gjennom kalvefrikasséen, men det er likevel ikke helt umulig.

Noe bedre går det med like nostalgiske Le Cardinal 2005 (12027) som har eksistert i Norge i mer enn tretti år. Dette er en bordeaux og det er noe av det mest klassiske du kan velge til kalvefrikassé. Den er saftig og har en noe dempet bordeauxkarakter av solbær, jord og jordsmonn. Avslutningen er tørr og fin. Helt grei, men vesntlig mer trøkk er det i Ch. Plaisance 2001 (13324) som er en meget godt representant for området med alle de gode bordeauxsmakene i riktige dose. Den er i ferd med å gjennomgå et årgangsskifte fra 1999 til 2000. Førstnevnte er perfekt til kalvefrikasséen mens 2000 er litt i yngste laget, men du verden, en tanke for tydelige tanniner, tåler de fleste når de får så god vin i glasset.

Styr unna
Vesentlig mykere men med syre som virkemiddel overfor kalvekjøttet er et annet sikkert kort, nemlig en rød burgunder. Patriarche Pinot Noir 2002 (609) har vært med oss minst like lenge som Le Cardinal. Men her er det kun en ting å si, styr unna. Det beste bevis på at gamle innkjøpsvaner bør vendes.

Forskjellen i vinopplevelse mellom den og Barthod Bourgogne Rouge 2001 (41395) er så stor at det er vanskelig å tro. Denne vinen signert Ghislaine Barthod noe av det beste under to hundrelapper å få tak i fra den kanten. Veldig ung riktignok med nydelig preg av røde bær i så vel duft som smak. Flotte syrer og stor finesse gjennom hele smakskurven, og fine tanniner i finishen. Ubeskrivelig godt også til kalven.

Hvis dette er for dyrt, og du ikke er fortrolig med en såpass syrerik rødvin, er toscanske Rustichello di Boninsegna Sangiovese 2000 (14394) det riktige for deg. Bløtere og nærmest delikat men med nok smak til å møte kalvefrikasséen.

Bestill drikkeforslagene fra Ukens mat- og drikkematch med en gang
Ønsker du å bestille noen av drikkeforslagene trykker du bare på produktnavnet og du flyttes direkte til Apéritifs Polliste og bestillingsrutinen.
Dersom du ønsker å bestille flere produkter, kan du også velge fritt fra Apéritifs polliste eller søke deg frem til de varene du er ute etter.

Så enkelt lager du kalvefrikassé

Fremgangsmåte

Skjær kjøttet i porsjonsbiter. La beina bli med oppi en kasserolle. Dekk med vann, kok opp og skum kraften godt av. Skru ned temperaturen og la kjøttet trekke til det er mørt (skal løsne fra beina). Det tar minst halvannen time. Ta opp kjøttet og legg det i en terrin med lokk. Hold varm mens du lager sausen.

Sil kraften for at den skal bli så klar som mulig. Smelt smør i en kasserolle, ha i melet og rør godt. Spe med kraften fra kjøttet under omrøring og la sausen koke i 5 minutter. Skjær gulrøtter, persillerot og purre i små terninger, grovhakk sjalottløken og behold bønnene hele. Kok grønnsakene møre i sausen. Det tar ca 5-7 minutter.

Hell sausen over kjøttet. Server med kokte mandelpoteter.

Her får du svært så praktiske kokketips

Her kan du søke i over 20 000 oppskrifter

Lag din egen personlige kokebok enten ved å legge denne oppskriften direkte inn fra aperitif.nos oppskrifter eller komponere dine egne.

Bli abonnent på Apéritifs Mat & vinklubb og oppnå store fordeler samtidig

Få dagens rett som nyhetsbrev

Sendt inn av Apéritif

Vurder oppskriften

Drikke som passer til denne oppskriften

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Intet er vel bedre enn hjemmelaget pizza - også den helt uten kjøtt. Rykende fersk fra stekeovnen, har de pizzasteinplate, blir bunnen enda sprøere.

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Smak unike viner sammen med vinmakeren
Vinsmaking i Oslo 5. juni

Smak unike viner sammen med vinmakeren

Den 5. juni kan du smake viner til småretter med sjømat og få et eksklusivt møte med den karismatiske vinmakeren, Leopardo Felici.