Drikke
Rett og slett en genial epledrink

Når Apple Martini ikles norske epler, blir den helt fantastisk. Her er den enkle oppskriften.
10 Oktober 2014 - 12:00

Få Ukens drink som nyhetsbrev

En klassisk Apple Martini inneholder normalt vodka og eplelikør ristet over is. Akkurat når drinken oppstod er imidlertid uvisst. Men en variasjon av drinken ble populær på slutten av 90-tallet etter at Julie Reiner, nåværende eier av Clover Club og Flatiron Lounge i New York, kom til byen for jobbe som bartender.

Ferske produkter

Hun hadde tidligere jobbet i San Fransisco hvor de lenge hadde hatt en kultur for bruk av ferske ingredienser. I New York derimot var det først med cocktailkongen Dale DeGroff (fra slutten av 1980-tallet) at ferske produkter igjen kom bak bardisken.

Etter at Julies versjon av klassikeren kom på kartet, fikk mange øynene opp for hvordan den kunne endres. Calvados i stedet for vodka eller eplelikør, bruk av nypresset eplejuice, infusjoner med sprø epler, eplesider og epleeddik.

Dette kjennetegner god eplejuice

Slik blir god calvados til

Resultatet er mange utgaver og variasjoner som er mye mer gjennomtenkte og gir drinker med mer dybde og karakter enn den originale vodka- og eplelikør- versjonen.

Foto: Julie H. Amundsen

Er du interessert i drinker og drinkoppskrifter? Nå kan du enkelt ta vare på alle dine oppskrifter hvis du bruker Mine sider og Bartender.

Her finner du Apéritifs Bartender med mange flotte drinkoppskrifter.

Her kan du søke i Apéritifs drinkbase

Apple Martini som bartenderen lager den

Fremgangsmåte

Ha alle ingredienser i en shaker uten is og tørrshake kraftig. Deretter tilsettes isbiter og drinken shakes på ny. Hell gjennom en sil over i et avkjølt coupetteglass.

Tips 1:
Når du bruker eggehvite i en drink, er det viktig å tørrshake først. Det er slik du får utnyttet eggehvitens bindende (og skummende) effekt.

Tips 2:
Brennevinet kan varieres. Jeg liker å bruke calvados for en mer moden eplesmak og et større smaksspekter. Men prøv gjerne en av de mange spennende nye norske eplebrennevinene. Husk at fatlagring gir mer karakter til drinken.

Tips 3:
Du kan godt knuse (muddle) ferske biter av eple i shakeren, men aller viktigst er å tenke syrlige epler. Enklest er å velge en norsk håndverkseplejuice. Bruk for all del ikke eplemost laget av konsentrat. Det blir altfor søtt og ikke like god eplesmak.

Sendt inn av Chris Grøtvedt

Vurder oppskriften

Denne tyrkiske eggeretten må du bare prøve til påskefrokosten

Kombinasjonen av fet yoghurt med hvitløk, posjerte egg og chiliolje eller -smør er rett og slett digg.

Påskefavoritten er i bedre form enn noen gang før

Det er takket være den fantastiske 2019-årgangen som har gitt en vin som vil utvikle seg videre i minst 10-12 år.

Sørfransk vinkos for hjemmepåsken til en liten penge

Sørfransk vinkos for hjemmepåsken til en liten penge

Denne økologiske rødvinen finnes dessuten i så å si alle polutsalg – og det til en veldig gunstig pris.

Påskens lammestek lager du enkelt på grillen
Langtidsgrillet lammebog til påske

Påskens lammestek lager du enkelt på grillen

Du starter forberedelsene dagen før og mens lammebogen godgjør seg på grillen, lager du tilbehøret. Bedre kan det knapt gjøres.

Lag en spennende rett med lam
Guide
Krydrede oppskrifter med lam

Lag en spennende rett med lam

Det velsmakende lammekjøttet finner vi i nesten alle matkulturer, og her får du noen spennende oppskrifter fra mer eksotiske strøk.

Det er ingen tvil om at det er påske med denne suppen på bordet

Det er ingen tvil om at det er påske med denne suppen på bordet

Du skaper god midtukestemning med denne smakfulle suppen. Rimelig og ikke minst lettvint er oppskriften også.