Riedel - vinglass gjennom 11 generasjoner

I over 250 år har 11 generasjoner av familien Riedel holdt familiebedriften gående og produsert utsøkte glassvarer. Riedels historie skriver seg helt tilbake til 1678 i den nordlige delen av Böhmen og Schlesia. Egen glassproduksjon begynte i 1756, og det
07 April 2006 - 15:42

Det var først 9. generasjon Riedel; Claus Riedel (1925-2004), som ble en foregangsmann innen vinens verden. For mer enn 40 år siden oppdaget han at den samme vinen smakte forskjellig når den ble drukket av forskjellig formede glass.

Han åpnet mulighetene for større nytelse av vin ved hjelp av sine nye, funksjonelle vinglass, og var den første personen i historien som utnyttet hva glassets form har å si for opplevelsen og gleden ved å nyte vin og brennevin.

Georg Riedel, 10. generasjon, brakte konseptet videre ved å skape glass som fremhever de typiske smakskomponentene av en drueart. Glassene forsterker balanserte smaksemner, maksimerer fruktigheten og integrerer syrligheten og tanninene - alt for å øke gleden ved vin. Han oppdaget at innholdet bestemmer formen på glasset, og derfor vil et korrekt valg av drikkeglass forsterke vinens aroma.

Formen på glasset bestemmer treffpunktet i munnen, og påvirker således hvordan vinen lukter og smaker. For å kunne gi deg den optimale opplevelsen av vinene vi presenterer benytter Apéritif seg derfor av de beste vinglassene på markedet.

Alle glassene fra Riedel er laget i krystall. Sommeliersserien er derimot munnblåst, er naturlig nok tynnere og bør vaskes for hånd før de tørkes med en linklut.

Riedel sine glassserier er delt inn i tre hovedkategorier og er å finne i ledende kjøkken- og serviseforretninger;

24 glass tilgjengelig i Norge - introdusert i 1973 i et samarbeid med ledende vineksperter. Munnblåste krystallglass som bør håndvaskes.

17 glass tilgjengelige i Norge - introdusert i 1986, basert på de samme glassene som Sommeliers, men maskinlagd. Disse glassene tåler mer, kan vaskes i maskin og er noe rimeligere enn Sommeliersserien.

6 glass tilgjengelig i Norge - laget over samme lest som Vinumserien, men uten stett. Dette glasset er tenkt som et hverdagsglass som er enklere å plassere i oppvaskmaskinen, og som er enkelt å ha med seg på hytte eller i båt.

Apéritif benytter følgende Riedel-glass på smakingene:

Riedel O
Vann/Riesling/Sauvignon Blanc 414/15

Vann, Riesling, Sauvignon Blanc

Chianti Classico
Anbefales til rød og hvit vin:
Chianti, Dolcetto, Montepulciano, Nebbiolo, Sangiovese, Bardolino, Zinfandel. Riesling, Riesling Grand Cru

Bordeaux
Anbefales til:
Bordeaux (rød), Cabernet Franc, Cabernet Sauvignon, Merlot, Rioja, Tempranillo.

Prestige Cuvee

Anbefales til:
Prestige Cuvée, Rosé Champagne, årgangschampagne/-musserende vin.

Ukens drink

Er pina colada det beste du vet, vil du garantert like denne martini-utgaven

Det går mot stadig lysere tider, og med det kommer lysten på tropiske drinker. Her får du en forsmak med en forholdsvis mild martiniversjon av pina colada.

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Ukens drink