Riesling ganger 3

Ukens vin er en riesling men som finnes i tre utgaver. Druen som er en av de mest fleksible som brukes i vinfremstilling demonstrerer her sine egneskaper til fulle for de tre vinene dekker hele spekteret av det du ønsker å bruke hvitvin til, fra en forfri
25 Juli 2001 - 18:19

Produsenten av disse rieslingene er Dopff & Irion som for de fleste er mest kjent for sin gewürztraminer som har en dominerende markedsandel i sin kategori. Dopff & Irion har derfor fått en litt sidrompa status blant vinfrikerne i Norge, og det er urettferdig for huset holder en høy kvalitetsprofil for vinene de lager av så vel kjøpte druer som av druer fra egne vinmarker. Den rimeligste rieslingen selges nå som 99-utgave Dopff & Irion Cuvée René Dopff Riesling 2013 (2996) og tilhører den første kategorien. Frisk stil i retning grønne epler med snev av mineraler, samt tydelig rieslingpreg. Et lett og godt alternativ til aperitiffen, særlig når den får følge av noe å bite i, til enklere skalldyrretter som dampete blåskjell eller rekekomposisjoner. En vellykket standardriesling fra et godt år.

Neste trinn på skalaen er Dopff & Irion les Murailles Riesling 2004 (30428) (bestillingsutvalget) som er en svært hyggelig pris for en vin på dette kvalitetsnivået. For Les Murailles kommer fra en enkelt vinmark med god beliggenhet i de bratte skråningene rundt byen Riquewihr hvor Dopff & Irion har hatt sete i 300 år. 97 er en stor årgang i alsace, for stor etter manges smak, siden druene var så modne og det høye sukkerinnholdet sørget for både høy alkohol og noe restsødme i den ferdige vinen. Resultatet er dermed sødmefylte viner om ikke rieslingens naturlig høye syrenivå hadde kommet inn og reddet situasjonen. Som her, for Les Murailles er for Les Murailles er svært godt balansert med flott mineral- og rieslingkarakter og et krydderinnslag som gjør vinen til et spennende bekjentskap.

Dopff & Irions flaggskip Schoenenburg Grand Cru Riesling i den flotte 96-årgangen som på grunn av syrene har et langt liv foran seg, er et svært godt kjøp med sine 186 kroner (varenr. 13862, bestillingsutvalget). Men denne vinen er ikke tilgjengelig på polet før 1. september, så den må du spare til høstens lekre og smaksrike skalldyrretter, gjerne hummer, eller enda lenger. For selv om den er en nytelse å drikke i dag for de frelste rieslingelskere, er dette ikke vinen du debuterer med. Til det er syrene for markante. Men til mat med en god del fedme blir den en opplevelse. Duften er strålende kompleks med syltete aprikoser, moden mango, honning, smør og kjeks. Smaken er enorm, likeså syrene, og den sitter svært lenge.

Schoenenburg regnes som det aller beste jordsmonnet for riesling. Og Dopff & Irions utgave er uten tvil et av Alsaces beste uttrykk, målt i eleganse og delikatesse, for denne druen. Parsellene til Dopff & Irion som teller i alt 8 hektar av totalt 40 for hele grand cru-vinmarken, har perfekt sør-sørøst helning og bader dermed i sol dagen lang. Skråningen er bratt og jordsmonnet er svært sammensatt med ren gips og mergel som sikrer viner med god syre, fylde og mineralskhet. Nødvendige ingredienser for et langt liv.

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Det er utrolig hvor mye smak det er i sjampinjong - spesielt når den får spille hovedrollen som her

Pasta og sopp er en utprøvd og utvilsomt vellykket kombinasjon på kjøkkenet. Med fløte eller creme fraiche i tillegg er du i mål.

Smak unike viner sammen med vinmakeren
Vinsmaking i Oslo 5. juni

Smak unike viner sammen med vinmakeren

Den 5. juni kan du smake viner til småretter med sjømat og få et eksklusivt møte med den karismatiske vinmakeren, Leopardo Felici.