Røverkjøp fra Rioja

Denne uken bruker vi vinbudsjettet på en meget vellaget rødvin fra Rioja til godt under hundrelappen.

Nå kan du gratis få Ukens vin som e-post . Se lenger ned for mer informasjon.

Aase Jacobsen Foto: Eva Brænd

Når vi atter kan bruke betegnelser som røverkjøp om en vin fra Rioja, betyr at det ting har skjedd. Ikke bare med prissetting, men også med kvaliteten. For det Marqués de Concordia Tempranillo 2008 (11091) byr på er ikke mindre enn en veldig god vin til en svært så behagelig penge. Selv om den bærer det umiskjennelige preget av å ha vært innom amerikanske fat, er det ikke det som er denne vinens styrke. Men derimot, og i kontrast til mange rimelige rioja'er, den flotte frukten, den fine syren og de balanserte tanninene.

Alt du trenger for en god matvin med andre ord. Og selv om ukens vin er en ung vin og dermed fortsatt i sin pubertet, har den mye godt på lur og tåler derfor å møte ikke bare lysere kjøttsorter som lam og kalv og god spansk spekemat men også en saftig biff med sjysaus. Den klarer seg dessuten fint med braiserte eller grytekokte kjøttretter. Rimelig allround med andre ord.

Ny + gammel verden
Vinen er laget av en av de nyere bodegaene i Rioja. Bodegaen bærer derfor navnet til en spanjol som ikke er feiret for sine vinbedrifter men for sin innsats for landet. Offiseren Jose Fernando Abascal ble gitt tittelen Marqués de Concordia som takk for arbeidet med å sikre Spanias posisjon i Sør-Amerika.

Altså den nye verden, og det leder oss rett til selve essensen av bodegaen som skal være en union mellom den gamle og nye verden. Bodegaen som ligger i Alfaro i Rioja Baja ble etablert i 1989. I første rekke ved at 15 hektar vinmarker ble beplantet med syrah, cabernet sauvignon, merlot og tempranillo. Det hele er gjort under overoppsyn av australieren Richard Smart som er verdenskjent for sine teorier og kunnskap om såkalt canopy management og for sin innsats på den sørlige halvkule.

Alfaro ligger på ca 250 m.o.h. og dermed langt lavere enn Rioja Alta lenger vestover. Klimaet er noe varmere og dermed godt egnet for varmekjære druer. Jordsmonnet er veldrenert og sandholdig som bidrar til elegante viner med god syre. Men de 15 hektar er ikke i nærheten av å tilfredsstille bodegaens druebehov for dagens portefølje. Derfor kjøpes mesteparten av druene fra Rioja Alta. Og der nyter Marqués de Concordia godt av sin tilhørighet til et konglomerat som inkluderer så vel kjente vinbodegaer som matprodusenter, hoteller og restauranter.

I 1998 kom de første vinene med Marqués de Concordia på etiketten, og bruken av moderne teknologi og kunnskap er høyst til stede også i vinkjelleren. Derfor brukes så vel amerikanske som franske fat.

Risikofylt prosjekt
Og kravene fra det tradisjonelle klassifiseringssystemet følges der hvor det passer. Ukens vin er med sine seks måneders fatlagring derfor midt mellom en vanlig crianza og en tanklaget vin (joven/sin crianza). Crianza corta kalles typen. Mens den klassiske Rioja er en blanding av flere druer, er Marqués de Concordia Tempranillo 2003 laget av bare tempranillo. Det er også storebror Marques de Concordia Reserva 2004 (7973) som henter sine druer fra gamle vinstokker i Rioja Alta. Elegant og med den samme stoffligheten som i lillebror. Frukten er roligere, og smaken er fyldig og et hakk mer kompleks. Den kommer imidlertid litt i skyggen av den yngres vinens sjarm og intensitet men vil muligens vinne på et par års lagring. Allerede nå er den imidlertid en velkommen gjest på matbordet, og da til det aller mest innen kjøtt.

Mens bodegaen foreløpig konsentrerer seg om moderne men likevel stedstypiske rioja'er, vil satsingen på andre druer snart føye nye viner inn i porteføljen. Og da vil vi kunne smake så vel Concordia av 100% syrah som 100% cabernet sauvignon. Det er imidlertid ikke bare  vinmarkene i Rioja Baja som skal gi fremtidens Concordia'er. I fjor ble den høyest liggende vinmarken i Rioja, i høyden over Laguardia, beplantet. Et risikofylt prosjekt siden denne vinmarken neppe vil gi druer til vin mer enn hvert tredje år på grunn av faren for frost. Da hjelper det selvsagt å ha pengesterke eiere i ryggen.

Bestill Ukens vin med en gang
Ønsker du å bestille Ukens vin trykker du bare på vinnavnet og du flyttes direkte til Apéritifs Polliste og bestillingsrutinen.
Dersom du ønsker å bestille flere produkter, kan du også velge fritt fra Apéritifs polliste eller søke deg frem til de varene du er ute etter.

Ukens vin på mobilen - som MMS og SMS
Står du på Polet og ikke husker hva Ukens vin heter, kan du få det som SMS eller MMS-tekstmelding på mobiltelefonen din.

w MMS:
Skriv Ukens og send til 2004 .
Du mottar deretter Ukens vin - med bilde og fyldig tekst - hver tirsdag.
Tjenesten koster 5 kroner pr. mottatt melding.
Vil du stoppe tjenesten, skriver du Ukens stop og sender til 2004 .

w SMS:
Skriv varsle ukensvin og send til 1986. Du får Ukens vin sendt som kortfattet tekstmelding til din mobiltelefon hver uke.
Hvis du på et senere tidspunkt ønsker å avslutte abonnementet, sender du kodeordet: Stopp ukensvin til 1986.
Pris for tjenesten er kroner 5 pr. mottatt melding.

Bestille SMS kun én gang: Skriv ukensvin (i ett ord) og send til 1986. Etter noen sekunder får du Ukens vin på displayet.

Ukens vin som e-post er en ny spennende tjeneste fra aperitif.no, og selvfølgelig gratis . Hver tirsdag , altså én dag før alle andre kan lese om den, får du som abonnerer på Ukens vin en e-post rett i postkassen din. Alle andre kan først lese om Ukens vin på onsdag. Det gir deg et forsprang når du vil kjøpe en av godbitene, samtidig som du rekker å bestille dem til helgen.
 
Benytt påmeldingsfeltet nedenfor for å melde deg på Ukens vin:

Forsiden akkurat nå

Til toppen