Russisk tradisjon til salgs

Noen av Russlands mest kjente vodkamerker legges ut for salg.

Rettighetene til kommersielt salg av de tradisjonelle vodkamerkene Stolichnaya , Moskovskaya og Russkaya, som alle er en del av det statlige Sojusplodoimport, skal nå legges ut på markedet.
 
Rettighetene til merkene i seg vil derimot ikke bli berørt, melder Dagens Næringsliv denne uken, noe som blir kjølig mottatt av markedet.

Store investeringer
En eventuell kjøper av rettighetene må påberegne seg store investeringer i et nedkjørt markeds- og produksjonssystem. Flere av merkene har dessuten flere rettssaker gående over hele verden vedrørende rettighetene til bruk av navn.

Sojusplodoimport ble opprettet i 2001 for å få kontroll over den store handelen med vodka i Russland, og for å få bukt på den store svartebørshandelen i landet.  Verdien på selskapet har falt fra vel 900 millioner dollar i 2001 til 250 millioner dollar i 2007.

Forsiden akkurat nå

Til toppen