Saftig kylling og kalkun fra grillen

Kylling og kalkun er ikke bare magert, men først og fremst velegnet til å gi en smaksrik og saftig smaksopplevelse. Her er oppskriftene.
15 Mai 2006 - 11:43

Stadig flere bruker magert kjøtt på grillen. De siste tiårene har forbruket av kylling og kalkun økt jevnt. Og det er om sommeren vi spiser aller mest. Mye avb det hvite kjøttet tilberedes på grillen.

Vær forsiktig
Men du må være mer forsiktig når du griller hvitt kjøtt enn en stor biff. Et rent stykke med kalkunfilet inneholder ikke isprengt fett, derfor bør du ha moderat med varme på grillen. Å marinere kjøttet før eller under grilling gir god aroma og smak på kjøttet. Det er også viktig å snu kjøttet ofte slik at det ikke kleber seg fast til risten.

Yoghurtmarinerte kyllinglår på grillen

Fremgangsmåte

1. Bland alle ingrediensene til marinaden i en plastpose. Legg i kyllinglårene og knyt igjen posen.
  2. La det stå kjølig noen timer eller natten over. Vend posen et par ganger under marineringen.
  3. Legg kyllinglårene på grillen over ikke altfor varme kull. Snu lårene flere ganger underveis.

Du kan kontrollere om lårene er ferdige ved å stikke en spiss kniv ved beinet. Kommer det rødlig kjøttsaft bør de ligge litt til.

Kylling er godt på grillen

Og her finner du veldig mange deilige grillretter

De beste oppskriftene med kylling finner du her

Bli abonnent på aperitif +  og oppnå store fordeler samtidig

Lag din egen personlige kokebok enten ved å legge denne oppskriften direkte inn fra aperitif.nos oppskrifter eller komponere dine egne.

Få dagens rett som nyhetsbrev

Sendt inn av Opplysningskontoret for egg og kjøtt

Drikke som passer til denne oppskriften

Grillspyd med marinert kyllingfilet og scampi

Fremgangsmåte

1. Skjær kyllingfilet i passe store terninger. Bland alle ingrediensene til marianden.
  2. Ha ternet kyllingkjøtt, scampi og marinade i dobbel plastpose. Knyt posen og bland godt. Legg posen i kjøleskap og mariner fra ½ time til natten over.
  3. Ta kjøtt og scampi opp fra marinaden og træ det på spyd sammen med limebåter.
  4. Legg spydet på grillen og la det steke til kjøttet er gjennomstekt.

Kylling er godt på grillen

Og her finner du veldig mange deilige grillretter

Bli abonnent på aperitif +  og oppnå store fordeler samtidig

Grillspyd med marinert kalkunfilet

Fremgangsmåte

Bland alle ingrediensene til marianden. Ha hvitt kjøtt og marinaden i en plastpose. Knyt posen og bland godt. Legg posen i kjøleskap.

Bland sammen like deler soyasaus, søt chilisaus og tørr sherry eller eplejus til den søte chilidippen.

Træ biter av kalkunfilet, ananas, kalkunpølse og chilipepper på spyd. Legg spydet på grillen og la det steke til kjøttet er stekt igjennom. Server grillspydet med søt chilidip ved siden av.

Her får du svært så praktiske kokketips

Grillet kalkunfilet

Fremgangsmåte

Bland sammen ingrediensene til marinaden. La kalkunfileten ligge i marinaden et par timer.

Fileten legges på grillen og grilles i ca. 45-60 min. Vend den ofte.

Lag porsjonsfolier med en liten søtpotet (du kan også bruke vanlige poteter) 2 sjalottløk delt i to med skall og ett par appelsinbåter. Bland ingrediensene til dressingen og hell over potetene.

Server med ricottaost iblandet saft av 1 appelsin, 1 båt finhakket hvitløksbåt, hakket koriander salt/pepper/ sukker etter ønske og med salat og appelsinbåter.

Her får du sært så gode kokketips

Sendt inn av Prior

Kyllingfilet på spyd

Fremgangsmåte

1. Lag marinaden og hell den i en pose, legg i kyllingfiletene og la dem ligge i kjøleskapet noen timer.
  2. Legg grillspydene i vann om de er av tre.
  3. Bank kyllingfiletene flate og tre dem på spydene.
  4. Legg spydene på grillen/i ovnen og grill dem i 3-4 minutter på hver side.
  5. Kremet peanøttsaus: Rør peanøttsaus mykt og rør inn rømme eller kesam til luftig.
  6. Smak til med eddik og sriracha/chilisaus.
  7. Server kyllingspydene med peanøttsaus, spinat og pitabrød.

Våre beste oppskrifter med kylling finner du her

Bli abonnent og oppnå store fordeler samtidig

Sendt inn av Apéritif

Drikke som passer til denne oppskriften

Pestomarinert kalkunfilet med spagetti og fylt sopp

Fremgangsmåte

1. Smør pesto på kalkunfiletene og la ligge i 15-20 minutter.
  2. Lag en blanding av finhakket timian, hvitløk og chili og bland alt dette sammen med olivenolje. Fyll soppen med blandingen.
  3. Legg soppen i folie på grillen i ca. 15 minutter.
  4. Legg de ferdig marinerte kalkunfiletene på grillen og stek dem i ca. 3 minutter på hver side.
  5. Kok pasta og bland inn pesto når spagettien er ferdigkokt.
  6. Ved servering kan du godt træ de fylte soppene på spyd og legge dem på tvers over tallerkenen.

Her får du sært så gode kokketips

Sendt inn av Apéritif

Drikke som passer til denne oppskriften

Kyllingsalat med avokado og bacon

Fremgangsmåte

Start med dressingen. Finhakk hvitløk og basilikum. Bland olje, vinedikk, hvitløk, halvparten av basilikum og salt og pepper.

Skjær sjampinjongen i tynne skiver, og bland dem med halvparten av dressingen. La det stå å trekke i ca. en time. Stek baconet sprøtt, og la det renne av på et papirhåndkle. Hakk det så i biter. Skrell avokadoen og skjær den i tynne skiver. Del tomatene.

Fjern eventuelt skinnet på kyllingen og skjær kjøttet i pene biter. La gjerne kyllingklubbene være hele til pynt. Anrett salaten på et fat eller i en bolle. Hell over dressingen, strø på bacon og resten av den hakkede basilikumen.

Flere deilige kyllingsalater ligger her

Mange andre salater som du sikkert vil sette pris

Her får du svært så praktiske kokketips

Sørfransk vinkos for hjemmepåsken til en liten penge

Sørfransk vinkos for hjemmepåsken til en liten penge

Denne økologiske rødvinen finnes dessuten i så å si alle polutsalg – og det til en veldig gunstig pris.

Påskens lammestek lager du enkelt på grillen
Langtidsgrillet lammebog til påske