Salat i vinden

Norge er i ferd med å bli en salatspisende nasjon. Det begynte med kinakål og isbergsalat på 80-tallet, men nå spiser hver nordmann 5,7 kilo salat i året.

Det morsomme er at det er spesialsalatene som øker mest: De siste ti årene har spesialsalatene økt med hele 15 prosent hvert år.

- Sammenlignet med for 20 år siden har spesialsalatene hatt et enormt oppsving og fått god markedsandel, sier Gjermund Kristoffersen.

Frilandsdyrking
Han er salatbonde på Elstøen Gård og Gartneri som ligger i Røyse ved Tyrifjorden. Siden 1980-tallet har Elstøen satset på frilandsdyrking av salater i stor stil. Nå dyrkes det på 750 mål, og med tre innhøstinger i sesongen gir dette 2250 produktive mål. Tilsammen dyrkes det 25 sorter salater. Elstøen er blant de største produsentene i landet, skriver frukt.no i en pressemelding.
 
Spesialsalater
- Vi produserer 10.000 enheter spesialsalat hver dag. Av spesialsalatene regnes typer som rød og grønn Lollo, rød og grønn Ekeblad, rød og grønn Batavia, Romano og Hjertesalat. Romano blir mer og mer populær, og er utmerket som basis i en salatbolle slik som isbergsalat. Romanoen er ikke fullt så sprø som isberg, men har mye mer salatsmak. Romano er et produkt vi tror vil komme veldig i årene som kommer, sier han.
 
Rød rhubarb
Andre sorter som Kristoffersen tror nordmenn vil stifte mer bekjentskap med er rød Rhubarb, en rød og grønn dekorativ salat som er en nær slektning av spinat og rødbeter.
 
- Vi har klokkertro på rød Rhubarb. Den er veldig fin å blande for eksempel med en Romano, og vips har du en fin salat, sier han.
 
Han forteller at en av de store utfordringene for salatprodusenter er pakking, frakt og lagring av salaten. Man er også avhengig av at salaten blir håndtert på riktig måte slik at den er ferskest mulig når kundene kjøper den.

Forsiden akkurat nå

Til toppen