Samler økologi-Norden til én messe

Natural Products Scandinavia henter økologiske produkter fra 30 land til nordiske horecakunder.

Messen Natural Products Scandinavia ønsker å bli den største fagmessen for nordiske innkjøpere og fornhandlere som er opptatt av økologi og bærekraftig livsstil. Målet er å samle hele den nordiske bransjen innen økologiske produkter når messen går av stabelen i Malmømessen i Hyllie 14. og 15. oktober.

Messen er en nordisk avlegger av Europas ledende messe på området, Natural & Organic Products Europe, som avvikles i London hvert år. Den har eksistert i 16 år, og interessen for området har steget kraftig de siste årene. Det gjelder ikke minst i Norge og resten av Norden, som leder an innen oppmerksomhet og interesse for økologi og bærekraftighet.

Stort i Norge

I 2005 ble det ifølge statistikk fra Euromonitor solgt økologiske varer for 432,7 millioner kroner i Norge. I 2010 hadde tallet steget til hele 729,2 millioner kroner, skriver messearrangøren i en pressemelding.

– Den nordiske regionen, ikke minst Norge, har stor betydning i forhold til økologi og bærekraftighet. De seneste årene har flere og flere innkjøpere fra de nordiske landene deltatt på messen i London, derfor er vi glade for å kunne presentere en nordisk messe som kan avspeile den store interessen for området, sier Carsten Holm, direktør i Diversified som står bak den engelske og nordiske messen.

LES OGSÅ: Økologisk og kortreist ga pris

Mange norske utstillere

Den nye messen byr på omkring 175 utvalgte utstillere fra Norden og 26 andre land. De viser frem sine nyeste produkter innen naturlige og økologiske matvarer, Fairtrade, «free-from food» og produkter rettet mot en bærekraftig livsstil.

LES OGSÅ: Disse skal friste i Mathallen

Natural Products Scandinavia har mange norske utstillere, og messen støttes blant annet av Bransjerådet for Naturmidler, Sunkost, Validus og Life.

Gratis konferanseprogram

Natural Products Scandinavia henvender seg til detaljistforhandlere, som helseforretninger, grossister, importører, dagligvareforhandlere og varehus. Messen skal hjelpe detaljistforhandlere med å finne nye produkter og utvikle nye innkjøpsavtaler, som kan gjøre det enklere og billigere for forbrukerne å leve sunt og økologisk.

Som en del av messe avvikles et stort, gratis konferanseprogram med ledende internasjonale talere – blant annet Turid Backer fra Bransjerådet for Naturmidler, Stefan Engseth forfatteren bak Sharkonomics, Helena Markstedt fra Feirtrade og helseekspert Stefan Landin.

Videre kan man møte TV-kostholdsveileder Lene Hansson fra Danmark, matguruen Mikael Mäkinen fra Finland, Yanna Barakova og Plamen Barakov fra Bulgaria, Simon Pettman fra Storbritannia, detailchef Alf Dunbar fra Scotland, Amarjit Sahota, Formann for Organic Monitor i Storbritannia, og mange flere.

Forsiden akkurat nå

Til toppen