Sanselige opplevelser

Det tidligere Vinmonopol-anlegget på Hasle ble designet for gjenbruk som fengsel. Arcus Opplevelse byr således på fengslende opplevelser mellom vintønner og akevittfat.

Nå har ikke Arcus vært helt hermetisk lukket mot omverdenen, men det er først nå, ti år etter skilsmissen mellom produksjon og salg og derigjennom opprettelsen av Arcus, at omvisning i denne vin- og brennevinsproduksjonens høyborg blir satt i system.

Arcus AS er Norges største leverandør av vin og brennevin og står bak internasjonale merkevarer som Linie Aquavit og Vikingfjord vodka, samt kjente brennevinsmerker som Braastad Cognac og Hammer Gin. På vinsiden skiltes det med suksessviner som Arrow og Collection Frithjof Nicolaysen.

Lukte, smake, sanse
Leder for Arcus opplevelse er Ian Skattum med bakgrunn blant annet fra Sult og Tørst. Han kan fortelle at film, omvisning og prøvesmaking skal gi gjestene et spennende møte med en tradisjonsrik produksjonsbedrift. Da interessene kan være noe ulike, har Skattum lagt opp flere forskjellige «turforslag».
- Inspirasjonen for Arcus Opplevelse er «Lukte, Smake, Sanse» og vi har «grovdelt» i hovedtemaene vin og brennevin, forteller Skattum.

Den vininteresserte kan møte Frithjof Nicolaysen, en vinkjenner med ry langt utenfor Norges grenser. Halvor Heuch som tar for seg akevitt og norsk brennevinshistorie og produktutvikler Angelika Florvaag som forteller om ost og vin - en fantastisk kombinasjon. Floorvaag tok i sin tid doktorgraden på hullene i Jarlsbergosten og hvordan disse påvirker kvaliteten, noe som burde bety at damen kan sin ost.

Cognacen er heller ikke utelatt, og her er det Antoine Braastad Tiffon, slottsherren til Château de Triac, som tar de besøkende med inn i historien om Sverre Braastad fra Gjøvik og hvordan etterkommerne produserer de edle dråpene i dag.

Sensorikk
Lukt (og litt smak) er svært viktig i bedømmelse av vin og brennevin. Sensoriker Elin Ellann tar de besøkende med på en reise inn i sansenes verden og svarer på spørsmål rundt karakterisering av vin og brennevin.
- Selv om produktet Arcus Opplevelse nok vil modnes og utvikle seg videre over tid, tror jeg vi har laget et opplegg som publikum vil sette pris på, sier Ian Skattum.

- Så nå er det bare å stille i portvakta for å bli med på neste rundtur?

- Nei, så lett er det ikke. Arcus AS er en ISO-sertifisert bedrift der vi må ha tingene i system. Derfor må vi nok be de opplevelseshungrige om å ta kontakt på forhånd, smiler Skattum.

Forsiden akkurat nå

Til toppen