Satser på egen butikkjede for øl

Gulating har nå ølbutikker i Strømmen, Larvik, Trondheim, Lørenskog og Arendal. Flere er underveis.

Det femte Gulating-utsalget åpnet 15. mai i Arendal med Jan Ove Steinsvik som daglig leder. Ifølge Gulating-gründerne Else Marie og Rolf I. Skår snakker vi om «Norges beste innkjøper av øl». Steinsvik kom nemlig fra Matkroken Natland i Bergen som har hatt Norges beste utvalg av øl (i tillegg til mye annet godt, red.anm.).

Ideen bak Gulating er «å la folket bestemme hva som skal være i hyllene. På den måten får de også bedre smaksopplevelser, større mangfold, ferskere og mer kortreist øl». Gulating startet opprinnelig som Fossen Bryggeripub og Gulating Ølutsalg i Dale i Sunnfjord i 2012. I skrivende stund er det blitt  fem utsalg utover landet. Etter sommeren kommer det også et utsalg i Bergen og flere andre er under planlegging. - Målet er å bli en landsdekkende kjede innen et par år, forteller Gulatings markedssjef, Cecilie Galtung Døsvig.

Maks 4,7 prosent

Ølbutikken på Triaden i Lørenskog åpnet tidligere i måneden. Den tilbyr 300 forskjellige øl hvorav to tredeler er norskbrygget, melder Ølportalen.no.

– Det er norsk øl som har fokus, og vi ønsker å slippe til så mange som mulig. Vi vil gjøre plass til de mange små bryggeriene, forteller Kenneth Sørensen, driftssjef for Gulating i Oslo og Akershus til Ølportalen.

Med flere enn 100 bryggerier bare i Norge er det nok å velge mellom, også for en butikk som bare kan selge øl som holder maks 4,7 prosent alkohol.

Gulating er derfor noe ganske annet enn ølmonopolene som det tidligere var en del av rundt omkring i landet og som utmerket seg ved å ha et usedvanlig dårlig utvalg av øl. Etter at ølmonopolene forsvant, det siste var Fauske i 2012, har de lokale dagligvarebutikkene fått «ansvaret» for å forsyne lokalbefolkningen med «butikkøl».

Ikke bare øl

Sørensen mener imidlertid at Gulating er et viktig supplement til de vanlige dagligvarekjedene hvor ølet ikke får den plassen det kunne få. – Ølfloraen forsvinner i dagligvarebutikkene. Vi vil heller profilere de mindre bryggeriene enn de store for å vekke nysgjerrighet hos folk, sier Sørensen til Ølportalen.no.

Ifølge Galtung Døsvig vektlegges lokale brygg i de respektive utsalgene. -I tillegg vil kunden få kyndig veiledning om blant annet valg av øl til mat. Bøker, ølglass og gavepakninger selger vi også, forteller hun.

Forsiden akkurat nå

Annonse

Skalldyrsreisen

Elsker du hummer? Får du vann i munnen av tanken på ferske blåskjell? Eller ønsker du kanskje å bli en kløpper på å knekke sjøkreps? Bli med på en skalldyrsreise ganen din sent vil glemme! Les hele saken

Til toppen