Satser på pulver

Kaffekjeden Starbucks skal etter planen satse på pulverkaffe.

I neste uke lanseres den nye kaffen som kalles Via. Den vil være i salg fra neste måned.
 
Starbucks sier det har tatt 20 år å utvikle kaffen. Smaken skal være en kopi av en kaffe laget i kjedens kaffebarer. En trepakning vil koste rundt 20 kroner, mens 12 pakker vil koste snaut 70 kroner. Det betyr at en pulverkopp er mye billigere enn en kaffe fra Starbucks over disk.
 
Kutter i kaffe
Alt henger sammen med at Starbucks har problemer. Det har i og for seg mange amerikanere også. Stadig flere lager kaffen hjemme og går sjeldnere til Starbucks.
 
- Starbucks forsøker igjen å treffe kundene der de er, sier Tom Forte, analytiker i Telsey Advisory group til Reuters.
 
- De gir kundene muligheten til å oppleve merket til en lavere pris. Selskapet har startet en aggressiv strategi i et forsøk på å generere salg i en tid hvor økonomien blir stadig dårligere, sier han.
 
Krise
Starbucks hadde i begynnelsen av 2008 over 16 000 utsalgssteder verden over. Kjeden hadde i snitt 50 millioner kunder hver uke.
 
Men amerikanernes endrede kaffe-vaner har ført til store tap og nedskjæringer i det som til da var en sterkt voksende kjede.

Forsiden akkurat nå

Til toppen