Seier for Norsk Vodka i EU

Diageo lanserte vodkaen Smirnoff Norsk i 2005. Etter press fra EU trekker nå Diageo vodkaen fra markedet.

Da Diageo lanserte Smirnoff Norsk protesterte norske myndigheter mot dette. Her hjemme mente man at kun norsk vodka kunne bruke betegnelsen Norsk eller Norwegian. Nå har myndighetene fått medhold.
 
Gode nyheter
- Dette er gode nyheter for oss, sier Jan Tore Føsund, konsernsjef i Arcus-Gruppen.
 
Arcus står bak Vikingfjord vodka, en vodka som har hatt stor suksess i USA de siste årene.
 
Arcus har bevisst bygd opp en merkevare med produksjon og identitet som er 100 prosent norsk. Det er spesielt amerikanerne som har fått opp øynene for Vikingfjords norske identitet og unike produksjonsprosess.
 
Doblet salget
Salget av Vikingfjord har doblet seg hvert år siden introduksjonen i 2002 og i kommende år regner Arcus med å selge nærmere 1,5 millioner liter Vikingfjord i USA.
 
- Vi er svært tilfreds med det norske myndigheter har oppnådd i denne saken. Vi har en offensiv strategi for å bygge videre suksess for Vikingfjord vodka i eksisterende markeder som USA og Tyskland, og lanserer Vikingfjord i Kina, Spania og UK i løpet av 2008. Denne avgjørelsen styrker begrepet Norsk Vodka og merkevaren Vikingfjord i eksportmarkedene, sier Jan Tore Føsund.
 
Norske råvarer
Vikingfjord Vodka inneholder kun eksklusive norske råvarer. Dette gjelder alt fra potetene som vokser ved Mjøsas bredder til det krystallklare brevannet fra Jostedalsbreen.
 
I tillegg destilleres Vikingfjord gjennom en sekskolonners prosess og filtreres gjennom kull for å få frem den unike kvaliteten.

Forsiden akkurat nå

Til toppen