Seier for Simon

Simon Zimmermann fra Lysebu er årets dyktigste unge vinkelner.
08 Februar 2010 - 19:00

20 år gamle Simon Zimmermann holdt det han la opp til i Young Sommelier-konkurransen for to år siden da han som førsteårs servitørlærling overrasket alle med sine kunnskaper. I årets utgave gikk han helt til topps, og det med overbevisning.

Dermed kan han se frem til en spennende opplevelse på Penfolds nyåpnete vinkjeller i London hvor han kan gjøre et dypdykk i gamle årganger av Penfolds' brede portefølje - med Grange på toppen.

Veien frem viktigst
Simon spaserte seg imidlertid ikke til seier, for i finalen hadde han konkurranse av Maren Bangen-Solheim (22) fra ORO som tok andreplassen, et avansement fra fjorårets tredjeplass. Og på tredjeplass Jon Hagevik fra Grefsenkollen.

Finalen omfattet blindsmaking av to viner, Gold Label Riesling Wold Blass 2005 og Beringer Old Vine Zinfandel 2007, ett brennevin, Tequila Jose Cuervo Reposado samt en liste med viner som skulle plasseres i riktig region og land. Ingen av finalistene fikk full skår, men hensikten med eksempelvis blindsmakingen er ikke å gjette riktig navn og årgang, derimot er det veien frem til konklusjonen som vurderes.

Rekruttering
I alt sju deltok i semifinalen som omfattet skriftlig blindsmaking av to viner og to brennevin samt en teorioppgave - alt på tid. De øvrige semifinalistene var Thomas Pedersen fra Baltazar, Peter Sand Dørstad fra Brasserie France, Ingjerd Eriksen Hovde fra Beer Palace og Elin Aske fra Utstein Kloster Hotel. De har nå ett år på seg til å forbedre formen foran neste års konkurranse. Formålet med denne konkurransen er å rekruttere kommende deltakere til NM for vinkelnere (lenke til årets).

Penfolds Young Sommelier 2010 som et samarbeid mellom Apéritif og Norsk Vinkelnerforening og ble avholdt for sjuende gang, fant sted på Oslo Militære Samfund 7. februar.

I juryen satt regjerende vinkelnerverdensmester Andreas Larsson, Arne Ronold, Master of Wine og redaktør i Vinforum, Mai Tjemsland, Master of Wine og restauratør, Knut-Espen Misje, Norsk Vinkelnerforening og restauratør, samt Aase E. Jacobsen, ansv. redaktør i Apéritif.

Foto: Julie H. Amundsen

Ukens drink

Er pina colada det beste du vet, vil du garantert like denne martini-utgaven

Det går mot stadig lysere tider, og med det kommer lysten på tropiske drinker. Her får du en forsmak med en forholdsvis mild martiniversjon av pina colada.

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Ukens drink

Utforsk 4 stiler chardonnay kombinert med småretter
Vinsmaking i Oslo 24. mai

Utforsk 4 stiler chardonnay kombinert med småretter

Gi helgen en pangstart – med 4 deilige viner og 4 småretter i perfekt harmoni, guidet av en førsteklasses lærer gjennom hele kvelden.

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning