Sideways-effekten tar Amerika

Den Oscar-nominerte filmen Sideways har hatt en dramatisk effekt på vinsalget i USA. Dette ifølge en markedsanalyse gjennomført av ACNielsen.

Filmen, som allerede har vunnet "Golden globe", er klar for den kommende helgs Oscar-galla.
 
Salget av Pinot Noir-baserte viner har formelig eksplodert i USA etter at filmen kom på kino. Filmen, som omhandler to kamerater som drar på sin siste ungkarstur, til vinområdet Santa Barbara i California, viser to personligheter med ganske motstridende interesser. Miles, en suksessfattig forfatter og lidenskapelig vinentusiast, er personen som gjør at denne filmen virker opplysende og medvirkende til en stadig økende vininteresse i USA og resten av verden.
 
Statistikk viser nå at salget av Pinot Noir de siste tre måneder har eksplodert, og at salget så langt er hele 16 prosent høyere - på årsbasis.
 
Det er først og fremst salgsleddet, og da spesielt i California, samt på barer, som viser kraftig økning i salget.
 
I filmen kommer det klart frem at Miles HATER viner basert på Cabernet Franc og spesielt Merlot. "If anyone orders Merlot, I''m leaving. I''m not drinking any f***ing Merlot", sier han i en scene der de er på vei inn i en restaurant.
 
Selv om ingen spesielle druesorter viser nevneverdig salgsnedgang etter at filmen kom ut, er det ingen tvil om at Merlot-baserte viner er helt ute. Dette til tross for at nettopp disse var de mest populære inntil nylig.
 
Ennå har få kommentert at Miles store vin i sin samling, en Château Cheval Blanc fra Bordeaux, er en St.-Emilion vin basert på blandingen Cabernet Franc, Merlot and Cabernet Sauvignon - to av de druene han ikke har sans for.
 
Kilde: Decanter

Forsiden akkurat nå

Naturvinbar uten merkelapper

Bar Brutus er Norges kanskje første rendyrkete naturvinrestaurant med tilhørende tidsriktig grønnsaksdominert meny. Like etterlengtet for noen som provoserende for andre. Beliggenheten bak Botsen bidrar ellers med å utvide grensene for det urbane Oslo.  Les hele saken

Til toppen