Sjarm med ettervirkning

Denne uken lar vi oss sjarmere av en rødvin fra Italia. Ikke blant de billigste  riktignok, men du må heller ikke ut med mer enn drøye hundrelappen for å la deg rive med.
Aase E. Jacobsen
17 Juli 2002 - 02:01

Trolig blir det ikke med denne ene gangen, for denne italieneren er ikke bare innsmigrende men også en meget god følgesvenn til en lang rekke matretter.

Zaccagnini Montepulciano d'Abruzzo 2012 (45130) fra Zaccagnini heter vinen som vi har latt oss fortrylle av midt i fellesferien. Fargen er tett, mørk blårød, og veldig karakteristisk for druen ved samme navn. En annen av dens egenskaper er gode syrer og tanniner. I tillegg til god kirsebærkarakter. Den fine syrligheten til tross er vinen bløt og rund og veldig behagelig å drikke også uten mat. Selv om det er ved matbordet at den virkelig kommer til sin rett. Prøv den da til så vel kalde retter av typen antipasti eller tapas som til kraftige fiske- pastaretter. Og selvsagt til grillet kjøtt, gjerne med smaksrikt tilbehør. En av sesongens mest allsidige viner med andre ord. Det faktum at den rundt halsen bærer en liten bit av en grein fra vinplanten knyttet i et halmstrå øker den sjarmverdi ytterligere.

Ukens vin er tross sin relativt beskjedne prislapp, helt i tetsjiktet fra denne masseproduserende regionen. Som heter Abruzzo med beliggenhet midt i Italia, øst for Roma, og som mange nok allerede har stiftet bekjentskap med. For herfra kommer det mye rimelig rødvin, i så vel flaske som boks, og er det noe det konsumeres mye av i Norge, er det nettopp sistnevnte. Men Zaccagnini skiller seg fra de øvrige vinprodusentene i området som stort sett er organisert som kooperativer. Nå er riktignok ikke kooperativer noe negativt, og spesielt ikke i Abruzzo, hvor det har skjedd en kraftig oppgradering av arbeidet i så vel vinmarkene som i vinkjellerne.

Det er særlig det som skjer i vinmarkene som gjør at Zaccagninis viner stikker seg ut. Håndplukkete druer og vesentlig lavere avling fra vinmarker som dette familiedrevne vinhuset har full kontroll over sikrer bedre kvalitet på råvaren og dermed bedre vin. Vinmarkene til Zaccagnini ligger i Maiella nasjonalpark med en høyde på noen hundre meter over havet men likevel ikke veldig langt unna Adriaterhavet hvilket sikrer druene god og velkommen avkjøling i dette varme klimaet.

Selv om ukens vin hever seg over de fleste rimelige Abruzzo'er, tilhører den likevel Zaccagninis laveste kvalitetsnivå, for øvrig sammen med en like sjarmerende rosevin, som på disse kanter heter cerasuolo og lages av samme drue som den røde, men som foreløpig ikke er tilgjengelig i Norge. Det er heller ikke Zaccagninis toppviner som har fått et trofast publikum i USA, godt hjulpet av rosende omtale i Wine Spectator. Det er imidlertid ikke utenkelig at norgesvennene hos Zaccagnini etter hvert lar oss dele godbitene med amerikanerne.

Bestill Ukens vin med en gang
Ønsker du å bestille Ukens vin trykker du bare på vinnavnet og du flyttes direkte til Apéritifs Polliste og bestillingsrutinen.

Dersom du ønsker å bestille flere produkter, kan du også velge fritt fra Apéritifs polliste eller søke deg frem til de varene du er ute etter.

Ukens vin på mobilen
Står du på Polet og ikke husker hva Ukens vin heter, kan du få det på tekstmelding på mobiltelefonen din. I samarbeid med Cellus AS tilbyr Apéritif deg det.

Slik gjør du:
1. Skriv: ukensvin (i ett ord)
2. Send denne tekstmeldingen til telefonnummer 1986
3. Etter sekunder får du Ukens vin på displayet.

Få Ukens vin fast tilsendt
1. Skriv: varsle ukensvin
2. Send denne tekstmeldingen til telefonnummer 1986
3. Du får Ukens vin sendt til din mobiltelefon hver uke. Hvis du på et senere tidspunkt ønsker å avslutte abonnementet, sender du kodeordet: Stopp ukensvin til 1986.
Pris for tjenesten er kr 5, - pr mottatte melding.

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Intet er vel bedre enn hjemmelaget pizza - også den helt uten kjøtt. Rykende fersk fra stekeovnen, har de pizzasteinplate, blir bunnen enda sprøere.

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Det er utrolig hvor mye smak det er i sjampinjong - spesielt når den får spille hovedrollen som her

Pasta og sopp er en utprøvd og utvilsomt vellykket kombinasjon på kjøkkenet. Med fløte eller creme fraiche i tillegg er du i mål.

Smak unike viner sammen med vinmakeren
Vinsmaking i Oslo 5. juni

Smak unike viner sammen med vinmakeren

Den 5. juni kan du smake viner til småretter med sjømat og få et eksklusivt møte med den karismatiske vinmakeren, Leopardo Felici.