Sjarmør for damene

Ukens vin appellerer kanskje mest til damene, både på grunn av navnet og selve vinstilen som er myk og saftig, men vi er overbevist om at gutta også lar seg forføre. Både med og uten matfølge.

Aase Jacobsen Foto: Eva Brænd

Romeo Monastrell Crianza 2001 (20373) er en vin som er lett å forhåndsdømme, både på grunn av navnet, den hjerteformede etiketten og den lite statuspregete opprinnelsen. Den er imidlertid et meget godt bevis på at enhver vin først dokumenterer sin kvalitet gjennom smaken. 

Og den er forførende deilig - i stil med vinens navn. Duften byr på sødme fra røde bær og fatkrydder. Smaken er saftig og myk med gode syrer og bløte fine tanniner, og den sitter lenge. En vin som er super alene men som har svært gode evner som følgesvenn til så vel godt krydret kjøtt, særlig lam og gjerne grillet, som til assortert ost og tapas.

Vinen kommer fra Jumilla i det sørøstlige hjørne av Spania. Et område som først i de to siste tiårene har markert seg som noe mer enn leverandør av relativt anonym vin med mye farge og alkohol. At Jumilla fortsatt finnes på vinkartet skyldes delvis en tilfeldighet siden de klimatiske forholdene er så tøffe med svært lite nedbør og sterk varme i vekstsesongen at selv ikke vinlusa fant overlevelsesgrunnlag. Derfor kunne Jumilla hevde seg mens resten av Spanias og Europas lå øde ved slutten av 1800-tallet. Roque Martinez så mulighetene og etablerte i 1870 den første kommersielle bodega i Jumilla.

I dag er det fjerde generasjon Martinez som styrer butikken. Romeo Monastrell Crianza representerer det gamle Jumilla på grunn av at den er laget av områdets hoveddrue monastrell som er det samme som mourvedre i Frankrike, en ekstremt varmekjær drue som gir myke viner med mye farge og stor bløthet. Dessuten har den det umiskjennelig spanske preget som velbrukte amerikanske (i dette tilfellet også franske) fat gir til vinen, som krydder og lær.

Bodegaen bak Romeo, Pedro Luis Martinez, er familieeid og har investert mye i denne perioden i form av produksjonsfasiliteter. Druene kjøpes inn fra vinbønder innen DO'et (denominacion de origen). Og Pedro Luis Martinez velger ut de eldste monastrellplantene som har et naturlig lavt utbytte.

Den nye stilen hos denne bodegaen er vin av flere druer, hvor monastrell får følge av syrah og tempranillo. Resultatet blir viner med større kraft, mer syre og tanniner. Alceño heter den nye vinstilen og denne vinen har fått stor oppmerksomhet i Spania. Men foreløpig er den ikke tilgjengelig i Norge.

Bestill Ukens vin med en gang
Ønsker du å bestille Ukens vin trykker du bare på vinnavnet og du flyttes direkte til Apéritifs Polliste og bestillingsrutinen.
Dersom du ønsker å bestille flere produkter, kan du også velge fritt fra Apéritifs polliste eller søke deg frem til de varene du er ute etter.

Ukens vin på mobilen
Står du på Polet og ikke husker hva Ukens vin heter, kan du få det på tekstmelding på mobiltelefonen din. I samarbeid med Cellus AS tilbyr Apéritif deg det.

Slik gjør du:
1. Skriv: ukensvin (i ett ord)
2. Send denne tekstmeldingen til telefonnummer 1986
3. Etter noen sekunder får du Ukens vin på displayet.

Få Ukens vin fast tilsendt
1. Skriv: varsle ukensvin
2. Send denne tekstmeldingen til telefonnummer 1986
3. Du får Ukens vin sendt til din mobiltelefon hver uke. Hvis du på et senere tidspunkt ønsker å avslutte abonnementet, sender du kodeordet: Stopp ukensvin til 1986.
Pris for tjenesten er kr 5, - pr mottatt melding.

Forsiden akkurat nå

Til toppen