Sjuve for ferskinger

TV-kokkenes svar på Duracel-kaninen, Christopher Sjuve, fra Sjuves kjøkken på VG Nett, er nå ute med kokebok.
16 Januar 2008 - 16:31

121 tjuvtriks på kjøkkenet heter verket, forfattet av "Årets matformidler 2007". Den hederen er slett ikke ufortjent. Sjuves ultra-tabloide (det er ment som et hedersord) videosnutter på nettet har lært folk å tilberede alt fra ferskt kjøtt og suppe til pannekaker. I et heseblesende tempo og med masse sjarm er Sjuve suveren til å lære spesielt unge mennesker hvordan de skal te seg på kjøkkenet. Han er altså TV-kokkenes svar på Duracel-kaninen, og behersker to-minutters formatet til fulle.

Per A. BorglundFoto: Morten Bibow

Tominutters i bokform
Boka er et forsøk på å overføre dette til papir mellom stive permer. Her er det Sjuve opp og Sjuve ned. Vår mann poserer i hengekøye, med asparges i klypene og et glass vin i lanken. Oppskriftene spenner fra hamburger til kransekake, fra løksuppe til tunfisk med sesamfrø. Du lærer å skjære epler i biter (som vel strengt tatt ikke kan regnes som noen heksekunst), å lage flere forskjellige sauser og tilberede fårikål. Sistnevnte skal i følge Sjuve (og absolutt alle andre som skriver kokebøker) koke i to timer. Er det ikke snart på tide å innse at det tar (minst) dobbelt så lang tid?

Hybelgave
Sjuve er innom pasta, fisk i flere fasonger, desserter og kaker. Ikke alle rettene er fotografert, og det kan nok hemme en ung og uerfaren "kokk". For noen er bilder av den ferdige retten en slags fasit. For dette er en ungdomsbok, ingen tvil om det. En bok som jr. får i innflytningsgave når hybelen skal tas i bruk.

Dropp tannbørsten
Så til tjuvtriksene som bokas tittel varsler at vi skal få 121 av. Det hele handler om små runde faktarammer med mer eller mindre relevante tips for et lykkelig liv på kjøkkenet. Kvaliteten og relevansen på disse tipsene varierer sterkt. Når Sjuve mener at en tannbørste er fin til å rengjøre hvitløkpressa med, kunne han godt spart seg tipset om å velge en brukt børste, bare man husker å koke den først. Ærlig talt!

Tipset om å bli kvitt fettet i kjøkkenviftas filtre ved hjelp av oppvaskmaskinen er strålende (og testet med stor suksess). Andre tips? Grillspyd av tre bør ligge i vann før bruk. Melk utgått på dato kan brukes i vafler og pannekaker. Friske urter holder seg bedre når du setter dem i vann. Frosne druer kan brukes i stedet for isbiter i kaldt drikke.

Som sagt: en bok for nybegynnere.

399 kroner
Kagge Forlag

Antall stjerner:

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Intet er vel bedre enn hjemmelaget pizza - også den helt uten kjøtt. Rykende fersk fra stekeovnen, har de pizzasteinplate, blir bunnen enda sprøere.

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Smak unike viner sammen med vinmakeren
Vinsmaking i Oslo 5. juni

Smak unike viner sammen med vinmakeren

Den 5. juni kan du smake viner til småretter med sjømat og få et eksklusivt møte med den karismatiske vinmakeren, Leopardo Felici.