Skal avsløre whiskysvindel

Diageo skal bruke moderne teknologi for å avsløre whiskysvindel.

For det er nemlig ikke bare innen vinens verden det er svindel. Ta Johnnie Walker, for eksempel. Dette er et populært whiskymerke, og det hender at tomme flasker blir fylt opp på nytt og solgt en gang til.
 
I forkjøpet
Dette er ikke noe stort problem - ennå. Men for å komme svindlerne i forkjøpet har Diageo brukt det siste innen teknologi. I fremtiden kommer det til å vises et synlig gyldent bånd på flaskehalsen etter at den har blitt åpnet.
 
Dermed vil både utsalgssteder og forbrukere vite at det er snakk om en svindelwhisky når de ser båndet.
 
I følge justdrinks.com skal flaskene i første omgang bli introdusert på det kinesiske markedet. Deretter vil flaskene trolig bli lansert over store deler av verden.
 
Flere problemer
Et annet problem for Johnnie Walker er kopier. Johnnie Walker selger 15 millioner kasser i året og Diageo vil selsagt gjøre sitt ytterste for å beskytte salget.
 
Nå er Diageo i strupen på det kinesiske selskapet Blue Blood Wine som selger sin Polonius Whisky i en flaske som likner mistenkelig på Johnnie Walker Black Label.
 
Diageo har trukket Blue Blood Wine til retten med begrunnelse i at firmaet har overtrådt den kinesiske konkurranseloven.
 
Imitasjoner og etterlikninger av kjente spritmerker er et økende problem over hele verden.

Forsiden akkurat nå

Til toppen