Skal gi mersmak

Et tusentalls kokker fra hele verden setter Rogaland på hodet fra 15. - 19. juni 2014. Det skal bli en kongress som huskes lenge og gir mersmak.
08 Mars 2010 - 11:40

Taste of Norway 2014 blir det offisielle navnet på verdenskongressen Wacs som skal avvikles i Stavanger for annen gang. Både bransjen og atskillige bysbarn husker ennå den store, hvite flokk på Torget, da arrangementssjef Lauritz W. Hansen samlet uniformerte kjøkkensjefer til fellesbilde under Torgtrappene en vakker lørdagsmorgen i juli 1994. Om få år kan Tusenårsplassen igjen være scene og matbyen Stavanger vertskap for verdens kokkeelite.

- Jeg var for ung til å oppleve begivenheten, men alle historiene rundt og de entusiastiske rapportene jeg hører både fra laugsfolk i Norge og ikke minst under bransjetreff i utlandet, gjorde meg fast i troen på at dette arrangementet var verd å kjempe for, understreker president Kristine H. Hartviksen i NKL, Norges Kokkemesteres Landsforening. Det var aldri noe alternativ til Stavanger som arrangørby.

Grenseløs gjestfrihet
Sammen med et stort antatt utsendinger fra hele Norge og en delegasjon fra Stavanger frontet av ordfører Leif Johan Sevland, jobbet Hartviksen døgnet rundt for å overbevise Wacs-delegater i Chile nylig, at Norge og Stavanger hadde enda mer å by på enn det vi fikk vist i 1994. Matbevisstheten i landet og standarden på norske fagfolk og råvarer har vært i positiv utvikling siden sist. Og gjestfriheten kjenner ingen grenser.

- Vi regner med at et tusentalls delegater vil være innenfor rekkevidde, sier Hartviksen. Og med erfaringen både fra forrige Wacs i Stavanger og likeledes vinterens begivenhet i Chile, tyder mye på at tallet på tilreisende kan øke. Når samlinger legges til steder som virker eksotiske for mange, vil atskillige benytte anledningen til å utvide oppholdet både med ferie i distriktet, men også som en begynnelse på utforsking av hele Norge og Skandinavia.

Den konkrete planleggingen og tilretteleggingen av Wacs 2014 ligger ennå litt fram i tid. Det blir en hovedkomité og atskillige underkomitéer som vil dra veksler på lokal kompetanse også med større arrangementer.

Lagånden berømmes
Først gjelder det for vertskapet i NKL å selge inn utfordringen både hos samarbeidspartnere i Stavanger-regionen. -Og så har vi en jobb å gjøre overfor laugsmedlemmer i hele landet, understreker Hartviksen.

Én av årsakene til at den forrige kongressen i Stavanger blir holdt fram som én av de beste Wacs gjennom tidene, var lagånden som laugsmedlemmer fra hele Norge viste. Den smittet alle som kom.

Finnmark dro lasset sammen med Sørlandet og Nordmøre. Trønderne bemannet vikingleiren på Jæren der delegater på utflukt ble servert jernaldermat og steinkul underholdning.

Huskes lenge
Siddiser utenfor kongressen vil huske det magiske sommerværet som pleier belønne våre store begivenheter, enten det er VM i sandvolleyball eller kokkekongresser. Sola skinte over Wacs 1994. Mest magisk kunne vi nyte finnenes presentasjon av egen matkultur på Vaulen badeplass, der sola aldri gikk ned over grua og samlingsplassen. Ventelig vil utenlandske delegasjoner også neste gang gi smaksprøver på egen mat og kultur til glede både for yrkesbrødre og publikum.

- I Lysefjorden herjet laugfolk fra Østlandet og Bergen med vikingskip og landgang. Så sent som i Chile kom amerikanske kokkedelegater til oss norske og fortalte om de uforglemmelige episodene under utfluktene til Vikingland. Nå har vi en stor utfordring i å skape flere uovertrufne fristelser både av opplevelser, natur og bevertning, sier Harviksen.

NKL vil i samarbeid med andre krefter legge til rette for kortere og lengre ferieturer i forlengelse av Stavanger-kongressen.

Det er lett å forstå hvorfor denne kremkaken er så populær i Mexico

Etter at den er stekt dynkes den med tre typer melk, kremfløte og to typer kondensert melk. Vi nøyer oss med en , den usøtede Viking-melka.

Kopperkjele må til for å lage ekte carnitas

Svinekjøtt stekt i smult i kopperkjele er utgangspunktet for en av Mexicos mest populære retter, carnitas, som også er kåret til verdens sjette beste gatemat. Det vanligste er å spise dem som tacos.

Kupp i basis: kjøp den nå og legg den i vinkjelleren

Denne vinen har allerede dokumentert sitt store lagringspotensial.

På Rosetta i Mexico by lager Elena Reygadas taco med en grønn tvist

På Rosetta i Mexico by lager Elena Reygadas taco med en grønn tvist

Blant levende planter og grønn vegetasjon malt på veggene i restauranten Rosetta i Mexico by, serveres retter av Elena Reygadas, utnevnt til The World’s Best Female Chef 2023 av The World’s 50 Best Restaurants. Men det er ikke en vegetarrestaurant.

Prøv denne vrien på fredagsbiffen. Du blir ikke skuffet
Asiatiske biffspyd

Prøv denne vrien på fredagsbiffen. Du blir ikke skuffet

Disse asiatiskinspirerte biffspydene gir en knallavslutning på uka. Prøv denne superenkle oppskriften.

Med disse grillspydene får du en helt annen smaksopplevelse

Med disse grillspydene får du en helt annen smaksopplevelse

San Jeok er en veldig tradisjonsrik koreansk rett som passer utmerket også i et grillmåltid her til lands.

Utforsk 4 stiler chardonnay kombinert med småretter
Vinsmaking i Oslo 24. mai

Utforsk 4 stiler chardonnay kombinert med småretter

Gi helgen en pangstart – med 4 deilige viner og 4 småretter i perfekt harmoni, guidet av en førsteklasses lærer gjennom hele kvelden.

Kupp i basis: kjøp den nå og legg den i vinkjelleren

Denne vinen har allerede dokumentert sitt store lagringspotensial.