Skjenkekontoret snoker på nettet

Følger utesteder på Facebook for å avsløre lovbrudd.

«Vi har oppdatert barkartet vårt med SVÆRT hyggelige priser for denne anledningen,» skriver et utested i Bergen på sin Facebook-side. Det har resultert i en klage som nå ligger på bordet til Kontor for skjenkesaker i Bergen kommune, skriver BT.

- Ulovlig alkoholreklame på Facebook dukker opp med jevne mellomrom og vi har rutiner for å sjekke dette. Det er flere av våre ansatte som har blitt venner med en rekke utesteder på Facebook for å sjekke om de holder seg innenfor loven når det gjelder alkoholreklame, sier Gro Gaarder, leder for Kontor for skjenkesaker i Bergen kommune.

Alkoholreklame i sosiale medier, som for eksempel Facebook, Twitter og YouTube, omfattes av reklameforbudet.  Stadig flere utesteder i Bergen bryter forbudet mot alkoholreklame.

Tall som BA har hentet inn, viser at per desember 2010 har 26 puber og restauranter blitt straffet for oppslag om alkohol i baren eller på internett.
- Ungdom er aktive på sosiale medier, derfor følger vi utviklingen nøye, sier avdelingsdirektør Anne Hafstad i Helsedirektoratet til avisen.

Utestedet som nå risikerer straff, stiller seg uforstående til klagen.
- Vi har bare lagt ut oppdaterte priser på barkartet vårt i forbindelse med vårt 25-års jubileum, sier daglig leder.

Forsiden akkurat nå

Til toppen