Slaget om brennevinsglassene

Utlendinger kjemper om plassen i norske drinkeglass.

Absolut vodka mot Smirnoff. Johnnie Walker mot Ballantine's. Utenlandske aktører varsler hardere kamp om norske kunder, skriver Aftenposten. 

Før påske fusjonerte Pernod Ricard Norway med Brand Partners og ble Norges nest største aktør i vin- og brennevinsmarkedet etter Arcus. I praksis kjøpte franskmennene det sterke merkenavnet Absolut vodka og fikk kontroll over den norske importen av en rekke kjente spritmerker i samme slurken.

- Pernod Ricard skal ta markedsandeler innen brennevin, sier administrerende direktør Erik Amundsen, og mener slaget ganske enkelt står om kundenes oppmerksomhet.

- Så må vi få dem til å velge våre produkter i polhyllene.

Det store volumet av spritprodukter selges på Vinmonopolet, ikke i utelivsbransjen.

Franskmennenes argeste konkurrent, bortsett fra Arcus, er britiske Diago. Aktørene kjemper internasjonalt en slags Coca Cola - Pepsi-krig, og mens Diago er størst på brennevin (Smirnoff, Johnnie Walker, Bailey's) er Pernod Ricard større på vin. I Norge er britene noe større enn franskmennene.

Forsiden akkurat nå

Til toppen