Slår ned på ”mini-amaroner”

Svenskene tar grep mot snylting på merkenavnet Amarone.

Den svenske alkoholgranskingsmannen har forbudt flere vinimportører å benytte merkevaren Amarone i markedsføring av vin som ikke er ekte vare.

– Det er ikke greit å snylte på mer kjente varemerker, uttaler alkoholgranskingsmannen til WOW News.

At viner omtales som ”mini-Amarone eller ”Amarone Light” i redaksjonell omtale er helt ok, problemet oppstår når vinimportører siterer slike karakteristikker i sin egen markedsføring, skriver nettstedet.

LES OGSÅ: Falsk Amarone i Danmark

Selskapene Hermansson & Co, Winepartners Nordic og Prime Wine Geoup er alle felt for å ha omtalt viner i porteføljene sine i vendinger som En utmerket mini-Amarone”, ”bra Amarone light”, ”amaronelikt” og ”nærmere amaronestilen kan man ikke komme”. I et tilfelle beskrev en av importørene en av vinene sine slik: ”Dersom de italienske vinlovene hadde tillatt oss å kalle vinen Amarone, ville vi gjort det uten å nøle”.

– Vi visse ikke at det ikke var tillatt å kalle Ripasso for mini-Amarone. Vi trodde begrepet var innarbeidet og akseptert, sier pr-manager Malin Edblom i Prime Wine Group til WOW News.

Betegnelsen Amarone er beskyttet som et Denominazione de origine controllata, DOC. Betegnelsen er beskyttet av italienske lov, som skal forhindre at beskyttede merkenavn misbrukes.

Forsiden akkurat nå

Til toppen