Mat
Slik blir Mathallen i Oslo

Det jobbes på spreng i Mathallen på Vulkan i Oslo før åpningen i oktober. Her er aktørene som skal lokke kunder.
16 August 2012 - 12:55

30 butikker og restauranter har fått plass i den gamle fabrikkhallen på Vulkan i Oslo. Det blir både tyske, spanske, italienske, franske, asiatiske og norske fristelser å glede seg til, sier markedssjef Frode Rønne Malmo.

– Mathallen skal være et sted for alle. Både folk flest og kjøkkensjefer skal kunne handle råvarer her, og det skal være åpent fra tidlig om morgenen til sent på kvelden.

Rønne Malmo sier at målet er å gjøre Mathallen til et senter for norsk matkultur.

– Mathallen skal bli et sted hvor du tar med deg familie og venner og tilbringer en fridag. Her blir det kafeer, restauranter, små spesialistbutikker samt en rekke matrelaterte aktiviteter. Du skal i Mathallen få oppleve maten på nært hold — se, smake, lytte og nyte.

Da Mathallen inviterte til «Forsmak» i mars, var 35 000 mennesker innom.

LES OGSÅ: Folkevandring til Mathallen

Disse aktørene er på plass når dørene åpner i begynnelsen av oktober:

Melkerampa
TINEs nye «brandstore» skal selgeost og andre meieriprodukter, også de du ikke finner i matbutikken.

Delikatysk
Skal servere hjemmelaget tysk mat.

Atelier Asian Tapas
Skal gi deg smakebiter av det beste av den asiatiske maten i en restaurant- og en butikkdel. Kjøkkenet er basert på det vietnamesiske kjøkken og har samme eier som restauranten Xich Lo på Egertorget i Oslo.

I Kongens Hage
Samarbeid mellom flere matprodusenter i områdene rundt Oslofjorden. Skal selge blant annet egg fra Vingulmark og eplebaserte drikker fra Egge Gård.

Smak av Valdres
Skal tilby det ypperste av det Valdres kan frembringe av lokalprodusert mat og drikke i butikk og restaurant.

Comer Con Arte
Skal tilby det beste Spania har å by på innen kunst, matvarer og servering, med like mye vekt på alle tre områdene.

Friends Fair Trade
En miljøvennlig og rettferdig butikk med Nordens største utvalg av Fair Trade-produkter innenfor et bredt spekter.

Kulinarisk Akademi
Skal drive tre kurskjøkken, med muligheter for kurs og opplæring innenfor det meste av mat og drikke.

Hello Good Pie
Blir Norges første pieshop, et utsalgssted dedikert til pai for både frokost, lunsj og middag.

Den Blinde Ku
Det prisbelønte ysteriet byr på 25 forskjellige ostevarianter, deriblant Blåmandag og Møøzzarella.

Husets
Husets skal selge utvalgte kjøtt- og meieriprodukter.

Via Italia
En butikk med italienske varer, som olivenolje, kjøttvarer og mange andre spennende – og ofte økologiske - gårdsprodukter.

Frøya Sjømat
Tilbyr spesialiteter som kamskjell, reker, østers, krabbe og blåskjell.

SousVide Norge
Ledende bedrift i Norge innen sous vide-utstyr, rådgivning, kurs og inspirasjon. I Mathallen vil SousVide åpne et eventkjøkken og drive en kjøkkenutstyrsbutikk.

Ølakademiet
Gastro-pub, øl-butikk og mikrobryggeri.

Annis Pølsemakeri
En spesialisert slakterforretning som vil tilby kjøtt, slakt, pålegg, ferdigstekte produkter, pølser, spekemat med mer.

Barramon
Importør av spansk vin som i tillegg til en vinbar også vil servere pinxhos og spanske tapas.

Solberg & Hansen
Åpner en kaffe/te-bar og -butikk.

Stange Gårdsprodukter
Konseptbutikk som selger fjærkre og tilhørende gårdsprodukter.

Baker Nikolaisen
Har vært i bransjen i over 100 år. Skal selge ferske brød, kaker og andre konditorvarer.

Champagneria Bodega
Tapassted med vinliste som inkluderer vin med og uten bobler. Får også en butikkdel, en vinbar og uteservering.

Vulkan Fisk
Selger fersk fisk, skalldyr, røkt og tørket fisk og mye mer. Skal også servere sjømatretter.

Sultan Frukt og Grønt
Åpner stor butikk med frukt, grønt, krydder, sauser, oljer og masse annet.

Slakterhuset
Skal selge kjøttvarer av høy kvalitet.

Smak av Innlandet
Skal tilby ferske godsaker rett fra «åker'n» i Oppland og omegn.

Hotel Havanna
Jan Vardøens delikatessebutikk åpner et utsalg i Mathallen med fokus på egenproduserte deliktasser og importerte godsaker. Skal også servere sin egen paella.

Ma Poule
Fransk butikk, kjent fra Borough Market i London og i Torvhallerne i København. Tar med seg franske spesialiteter som confit, foie gras, ost, vin og skinkepålegg.

Grünerløkka Brygghus
Skal tilby egenproduserte pølser, egenprodusert øl og lun stemming.

Øltorget
Spesialforretning med mer enn 200 sorter øl.

Von Porat
Restauranten i andre etasje blir Mathallens brasseri, med noen av Oslos beste kokker bak grytene.

Smelteverket Vulkan
Jan Vardøen åpner restaurant i Mathallens kjellerlokaler. Det 50 meter lange og fem meter brede lokalet ligger på høyde med vannskorpa i Akerselva.

Gi kjøttgryta en ny og spennende smak med svart hvitløk

Svart hvitløk - black garlic - er en ingrediens som kokker er veldig fascinert av. Slik hvitløk får du kjøpt og selv om prisen er høy, er den drøy i bruk, og verd hver krone for resultatet den gir.

Denne tyrkiske eggeretten må du bare prøve til påskefrokosten

Kombinasjonen av fet yoghurt med hvitløk, posjerte egg og chiliolje eller -smør er rett og slett digg.

Påskefavoritten er i bedre form enn noen gang før

Påskefavoritten er i bedre form enn noen gang før

Det er takket være den fantastiske 2019-årgangen som har gitt en vin som vil utvikle seg videre i minst 10-12 år.

Påskens lammestek lager du enkelt på grillen
Langtidsgrillet lammebog til påske

Påskens lammestek lager du enkelt på grillen

Du starter forberedelsene dagen før og mens lammebogen godgjør seg på grillen, lager du tilbehøret. Bedre kan det knapt gjøres.

Lag en spennende rett med lam
Krydrede oppskrifter med lam

Lag en spennende rett med lam

Det velsmakende lammekjøttet finner vi i nesten alle matkulturer, og her får du noen spennende oppskrifter fra mer eksotiske strøk.

Det er ingen tvil om at det er påske med denne suppen på bordet

Det er ingen tvil om at det er påske med denne suppen på bordet

Du skaper god midtukestemning med denne smakfulle suppen. Rimelig og ikke minst lettvint er oppskriften også.