Slik lager du tagliatelle

Båndpasta, tagliatelle, er for mange den optimale pastaen. Slik lager du den enkelt selv.
08 Februar 2016 - 11:00

Spaghetti eller annen type båndpasta serveres aldri alene i Italia slik vi ofte gjør her til lands, bare med litt olje eller smør som alternativ til poteter. Hele formålet med pasta er i følge det italienske kjøkken å få sausen til å henge sammen, å fange den opp slik at ikke noe av denne mest kostbare delen av retten går til spille.

Kjevle holder

Båndpasta, eller tagliatelle ("i strimler"), er den aller mest effektive saussamleren. Samtidig som det er den enkleste pastaen å lage selv. Du trenger nemlig ikke noe mer fancy utstyr for å få det til utover en vanlig kjevle.

Det er nemlig bare det de mest erfarne pastasignoraene (de er så å si alltid kvinner) bruker. Så er dette noe de gjør hver dag.

For hele familien

Men et sted må alle begynne, og pastalaging er den perfekte aktivitet for hele familien, enten du bruker bare kjevle eller også pastamaskin. Trening gjør mester. Med tålmodighet og nøyaktighet kommer du også veldig langt, for pastaen må kjevles svært tynt og jevnt før du kan skjære den i strimler. Og selv det gjøres veldig enkelt om du følger oppskriften nedenfor.

Hjemmelaget tagliatelle

Fremgangsmåte

1. Bland salt og mel. Hell blandingen på bakebordet og lag en grop. Knekk de tre eggene i midten. Bruk en gaffel til å røre eggene godt sammen, samtidig som du får med deg mer og mer av melet. Når alt melet er blandet inn, knar du deigen godt.
  2. Hvis den er klissete tilsetter du litt mer mel. Kna til den er elastisk og myk. Det tar ca 10 minutter. La hvile i en plastboks med lokk i minst en halvtime.
  3. Del deigen i fire. Klem den til en firkant og begynn å kjevle til en lang rektangulær leiv. Alternativt kan du kjøre den i pastamaskinen på største tykkelse. Brett så leiven i tre og kjevle igjen. Gjenta dette to ganger.
  4. Bruker du maskin, skal du redusere innstillingen for tykkelse for hver gang. Siste gang skal den være 1,5 mm tykk. Dryss litt mel utover halve leiven og rull den fast sammen (som når du lager kanelboller). Kutt i 9 mm tykke skiver. Løs opp rullene med pasta og la tørke i minst 30 minutter.
  5. Gjenta med de tre andre deigemnene.
  6. Kok opp lettsaltet vann og la pastaen fosskoke i 3-4 minutter. Hell i et dørslag, og overfør til et stort serveringsfat.
  7. Hell over pastasausen og til slutt nyrevet parmesan.

På jakt etter en ny pastaoppskrift finner du våre beste her

Alt du trenger å vite om pasta

Hjemmelaget pasta (glutenfri)

Bli abonnent på aperitif +  og oppnå store fordeler samtidig

Lag din egen personlige kokebok enten ved å legge denne oppskriften direkte inn fra aperitif.nos oppskrifter eller komponere dine egne.

Få dagens rett som nyhetsbrev

Sendt inn av Apéritif

Vurder oppskriften

Drikke som passer til denne oppskriften

På Rosetta i Mexico by lager Elena Reygadas taco med en grønn tvist

Blant levende planter og grønn vegetasjon malt på veggene i restauranten Rosetta i Mexico by, serveres retter av Elena Reygadas, utnevnt til The World’s Best Female Chef 2023 av The World’s 50 Best Restaurants. Men det er ikke en vegetarrestaurant.

Lengselen etter Hellas-ferien blir mindre intens med dette i glasset

For her får du bedre vin enn på de fleste «tabepnaer».

Tester
74 vinnyheter fra Tyskland testet spesialpol april 2024

2022 har gitt tørr riesling som kan vinne nye tilhengere

Men kombinasjonen av solvarme og tørke har også gitt noen aldeles fortryllende kabinett-rieslinger.

By på en vårlig rett fra grillen: laks med asparges og sennepsmousseline

By på en vårlig rett fra grillen: laks med asparges og sennepsmousseline

Lakseskiver klare til å legge på grillen er en populær ingrediens i fiskedisken. Med asparges og en fyldig og syrlig saus, blir det innetier.

Lengselen etter Hellas-ferien blir mindre intens med dette i glasset

For her får du bedre vin enn på de fleste «tabepnaer».

Stekt asparges med nøtter kan serveres alene eller som tilbehør

Stekt asparges med nøtter kan serveres alene eller som tilbehør

Nå er aspargesen blitt så tilgjengelig og rimelig, at du fint kan la den spille hovedrollen.

Sett tonen for sommeren med sjømat, musikk og vin
Vinmiddag i Oslo 13. juni

Sett tonen for sommeren med sjømat, musikk og vin

Den 13. juni inviterer vi til en helaften med smakfull sjømat, livlig musikk og nøye utvalgte viner.

Tester
74 vinnyheter fra Tyskland testet spesialpol april 2024