Slow Food etableres i Stavanger

I forbindelse med Stavanger Vinfest 2000 etableres den andre Slow Food-avdelingen i Norge. Det skjer på Café Italia fredag 25. mars kl 18.30. Slow Foods lokalavdelinger kalles Convivium som kommer fra det latinske ordet for festmåltid eller festlig lag, o
19 Mars 2000 - 11:41

Arne Bertelsen fra Restaurant Baltazar vil sammen med "skapkokk" og Slow Food-entusiast Hans Petter Uleberg stå for kveldens helitalienske meny. Fra starten med en rekke antipasti via pasta, fisk, kjøtt, ost, dessert til biscotti vil innholdet både på tallerkenene og i glassene ha sitt utspring i støvellandet ved Middelhavet. I tillegg til måltidet vil Slow Food presenteres for gjestene. Det er satt et tak på 20 gjester til denne samlingen, og interesserte bør så raskt som mulig henvende seg til Café Italia på telefon 5185 9290. Riktig greie i riktig by.

At det er Stavanger som får det andre Norske conviviet, kommer ikke som noen bombe på noen av de som kjenner denne byen. Kombinasjonen av et sterkt fagmiljø rundt høyskolen og Gastronomisk Institutt, et spennende og allsidig restaurantmiljø og en rekke privatpersoner med mye matglede og livslyst gjør at man har et ypperlig utgangspunkt når Slow Food nå etablerer seg i byen. Måltidet som ramme og arena for ideutveksling og kreativitet vil ha gode kår i disse omgivelsene.

Slow Food vil være en nyttig brobygger mellom ulike miljøer og det nye conviviet vil bli mye mer enn en tradisjonell matklubb. Her skal miljøverneren som er opptatt av biologisk mangfold spille en like viktig rolle som slakteren som ønsker å levere de beste varene til sine kunder. Hver og en er viktige brikker i puslespillet som skal sikre oss ren mat, god mat, evnen til å nyte dette og bidra til å ta vare på tradisjonene.

- Skal vi få et bra Convivium i Stavanger, er vi avhengige av at folk som er interesserte i mat og vin deltar aktivt. Slow Food skal ikke bli en bransjeklubb,. men et treffsted for folk som er opptatt av måltidets kår i dagens samfunn. Mat og drikke som et snobbefenomen vil være et ikke-tema hos oss. Her skal du kunne utveksle ideer og treffe folk som er lidenskapelig opptatt av det gode livs mange fasetter, sier Craig Whitson som er initiativtaker til conviviet i Stavanger.

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Berlins mest politiske Michelin-restaurant med hyper-kortreist profil og mobilforbud

Nobelhart & Schmutzig har som mål å dokumentere den nordøstre delen av Tysklands. Med en svært variert vinliste, en god dose teater og en sjenerøs mengde klubbatmosfære, tilbys i tillegg en unik pakke på Berlins store restaurantscene.

Feir våren med en gyllengrønn drink - og ta samtidig en vårsjau i barskapet
Ukens drink

Feir våren med en gyllengrønn drink - og ta samtidig en vårsjau i barskapet

For har du en flaske av den irrgrønne syrlige eplelikøren, gjør den en hederlig jobb sammen med amerikansk whiskey og litt lime.

En klassisk rett med flyndrefilet i ruller smaker alltid godt

En klassisk rett med flyndrefilet i ruller smaker alltid godt

Det er kanskje sjelden du plukker med deg flyndre fra fiskedisken. Det er det altså all grunn til å gjøre noe med.

I dag kommer søndagsmiddagen fra en gryte
Biffgryte med grønnsaker

I dag kommer søndagsmiddagen fra en gryte

En lettlaget kjøttgryte som denne er perfekt søndagsmiddag når du har mest lyst til å tilbringe dagen utendørs.

Lær alt om champagne av en proff
Vinsmaking i Oslo 06. mai

Lær alt om champagne av en proff

Lær mer om verdens beste musserende viner og smak 9 elegante champagner med vår egen vinekspert Marte Øyen Nordahl