Småfint og godt

Svinefilet er rimelig festmat. Godt er det også, særlig når du fyller kjøttet med ost og urter som her. Og ikke behøver du ruinere deg når skal kjøpe vin til.
25 September 2002 - 01:01

Det er ekstra hyggelig å ha gjester når du har råd til det. Med svinefilet på menyen kan du glemme forstyrrende budsjettbekymringer mens du koser deg med gode venner. Og når vi dessuten kårer en rødvin som figurerer blant landets rimeligste som beste røde vinfølge, ja da kan du slappe helt av.

Terrasses d'Azur (40139) finnes riktignok bare i boks, så du må kjøpe 3 liter i slengen. Men når den er så vellaget som denne merloten, og bare koster kroner 288 - altså tilsvarende kroner 72 pr flaske, er det ikke noe å være lei seg for. Og liker du ikke pappkartonger på bordet, nei hvem gjør vel det, så er det bare å å tappe den i en pen karaffel. Vinen kommer fra Sør-Frankrike som med sine 300.000 hektar fortsatt er verdens største sammenhengende vinproduserende område. Men hvor det har skjedd og fortsatt foregår en rivende utvikling så vel i vinmarkene som i vinkjelleren. Derfor er denne vinen milevis fra vinene som tidligere oversvømte billighyllene i supermarkedene - også det norsk pol.

Rent bærpreg og klare aromaer typiske for merlotdruen hvilket betyr søte skogsbær og jord. Sødmen fortsetter i smaken men fin friskhet og lette tanniner balanserer det søte bærpreget. Disse elementene arbeider til sammen mot rettens litt salte og skarpe preg fra blåmuggosten samt de karakteristiske urteaktige aromaene fra paprikaen og pepper/lakrissmaken fra estragonen.

Denne merloten har en skarp konkurrent i den hvite italieneren Conti Formentini Pinot Grigio 2000 (13703). Druen pinot grigio kjennetegnes av krydder og urter kombinert med tropisk frukt. Samt friske syrer. Alt dette har Conti Formentini Pinot Grigio og som gjør denne smaksrike vinen perfekt til retten. Den kommer fra nordlige Italia, nærmere bestemt åslandskapet Collio hvor produsenten Conti Formentini har holdt til i nesten 500 år. Men vinfremstillingen er moderne nok, hvilket innebærer gjæring ved kontrollert temperatur i ståltanker.

En annen bæraroma som er nydelig til blåmuggost er kirsebær. Og hvor finner vi kirsebær i massevis i vinform? Jo, Italia selvsagt. Valpolicella fra Veneto i nord er ett alternativ, ett annet er Chianti i Toscana. Produsenten Vignamaggio midt i hjertet av Chianti Classico, det svært kuperte landskapet mellom Firenze og Siena, har en sjarmerende vin med navnet Terre di Prenzano Chianti Classico 2006 (7350) som også er navnet på de gunstig beliggende vinmarkene sangiovesedruene er hentet fra. Selve gjæringen foregår i ståltanker. Den påfølgende modningen skjer i 2000 liters brukte eikefat.

På denne måten kommer druens karakteristika til sin rett. Og ut av glasset strømmer de nydeligste kirsebæraromaer paret med modne fataromaer. Den har friske syrer og en del tanniner som kan skurre litt mot maten, men for den som liker at vinen arbeider et hakk over maten, er denne det riktige valget. Og en sabla god vin til en akseptabel pris. Dessuten har det norske markedet så å si monopol på denne vinen som kun lages i et antall av 15.000 flasker. Vignamaggio lager imidlertid ikke bare gode viner men også olivenolje og driver også hotell og restaurant, et ettertraktet mål for reiser i det indre av Toscana. For stedet har en helt spesiell historie siden det var i dette vakre huset fra 1400-tallet at Mona Lisa så dagens lys i 1479. Og etter sigende en av de eldste vingårdene i Chianti. Ikke uventet lager de da også en vin som bærer hennes navn; Castello di Monna Lisa Riserva 2006 (7353).

Fylt svinefilet

Fremgangsmåte

Rør fyllet godt sammen. Skjær fileten i 1 cm tykke skiver, bare annenhver helt igjennom. Fordel fyllet på kjøttskivene, lukk igjen og fest med en tannpirker. Strø på pepper.

Brun smøret i stekepannen, og stek biffene 2-3 minutter på hver side. Ta dem opp og hold dem varme. Dryss over salt.

Kok ut pannen med kraft og rødvin til en tredel gjenstår.

Skjær løk og grønnsaker i tynne staver og stek dem forsiktig i litt olje sammen med urtene, ca. 3-4 minutter. Server biffene oppå grønnsakene og hell sjysausen over.

Her får du svært så praktiske kokketips

Her kan du søke i over 20 000 oppskrifter

Lag din egen personlige kokebok enten ved å legge denne oppskriften direkte inn fra aperitif.nos oppskrifter eller komponere dine egne.

Bli abonnent på Apéritifs Mat & vinklubb og oppnå store fordeler samtidig

Få dagens rett som nyhetsbrev

Sendt inn av Apéritif

Vurder oppskriften

Drikke som passer til denne oppskriften

Denne tyrkiske eggeretten må du bare prøve til påskefrokosten

Kombinasjonen av fet yoghurt med hvitløk, posjerte egg og chiliolje eller -smør er rett og slett digg.

Påskefavoritten er i bedre form enn noen gang før

Det er takket være den fantastiske 2019-årgangen som har gitt en vin som vil utvikle seg videre i minst 10-12 år.

Sørfransk vinkos for hjemmepåsken til en liten penge

Sørfransk vinkos for hjemmepåsken til en liten penge

Denne økologiske rødvinen finnes dessuten i så å si alle polutsalg – og det til en veldig gunstig pris.

Påskens lammestek lager du enkelt på grillen
Langtidsgrillet lammebog til påske

Påskens lammestek lager du enkelt på grillen

Du starter forberedelsene dagen før og mens lammebogen godgjør seg på grillen, lager du tilbehøret. Bedre kan det knapt gjøres.

Lag en spennende rett med lam
Krydrede oppskrifter med lam

Lag en spennende rett med lam

Det velsmakende lammekjøttet finner vi i nesten alle matkulturer, og her får du noen spennende oppskrifter fra mer eksotiske strøk.

Det er ingen tvil om at det er påske med denne suppen på bordet

Det er ingen tvil om at det er påske med denne suppen på bordet

Du skaper god midtukestemning med denne smakfulle suppen. Rimelig og ikke minst lettvint er oppskriften også.