Smått og veldig, veldig godt

Det er noen som påstår at det ikke er størrelsen det kommer an på. De har veldig ofte rett. Særlig når det gjelder mat.
27 September 2001 - 19:51

Teksten er hentet fra Bokklubben Mat- og Vinglede, Apéritifs samarbeidspartner på nettet:

Koldtbord tilhører avgjort ikke tidens moderne matterminologi. Med mindre du er enke på over 70 og godt plassert et sted på Frogner i Oslo, er det knapt noen som ville finne på å invitere til koldtbord, ikke sant?

Dempet enkelhet
Men likevel ofte er det egentlig akkurat det vi gjør, alle vi som så ofte syns det er enklere å sette fram godsaker på en buffé enn å rigge til den store middag når vi inviterer mange hjem. Ettersom de fleste av oss er i jobb, og som regel sees på kveldstid snarere enn til formiddagste, er dette frøkenaktige ord i ferd med å gå ut av daglig språkbruk. Koldtbord hører liksom dagen til. Men ideen med å lage flere småretter, snarere enn den tunge middag er for god til å la fare, så den tar vi godt vare på likevel. Og om anledningen ikke er fullt så formell at vi fyller opp et bugnende buffébord, har vi uendelig mange anledninger der det er litt mat som er saken. Litt god mat, i dempet enkelhet.

Vegg-til-vegg
Kjenner du at det er akkurat slik du også har det? Lyst på besøk, uten å dekke så veldig opp. Her er en bok, ja nærmest en vegg-til-vegg-bok, med småretter til alle tenkelige behov og for svært mange tenkelige anledninger. Den er så omfattende at den ved første øyekast minner om kokebøkene slik de var før: Så innholdsrike at du klarte deg med én, nesten som den som sto i mormors hylle.

Men ett blikk til på boken Småretter - til all slags bruk og du oppdager fort at den er laget for oss som lever akkurat nå: Her er egne kapitler om spanske tapas, italienske antipasti, amerikanske sandwicher, danske smørrebrød, svenske smørbrødkaker og selvfølgelig våre egne norskeste smørbrød. Andre kapitler inneholder alt du noensinne trenger for å lage sild, salater, posteier, patéer, terriner og mousser. Og enda mer: Kapitler om kjente og klassiske forretter eller hors d'oeuvres, om mat til cocktails, om koldtbord og bufféer, om ost, om sauser og dressinger og til slutt om garnityrer.

Uendelige muligheter
Småretter er skrevet av Turid Skjold Oldenborg, som i forordet anfører:

- Interessen for buffémat har økt de siste årene. Av mange grunner. Den er ofte lett å lage, gjøres ferdig på forhånd og kan kombineres i et utall av variasjoner etter smak og behag.

Og det er just poenget: Det fine med småretter og småmat at det finnes så få regler og så mange muligheter, og det er ingen ende på godsakene. Etter hvert er det mange som har funnet ut at restaurantenes forrettmeny ofte tilbyr de mest spennende smakskombinasjonene, og som derfor heller bestiller flere slike enn tunge hovedretter. Av nettopp samme grunn: Småmaten smaker mye og godt. Og så er den ikke sjelden litt mer fantasifull.

Lettlaget
En viktig ting til: Den er ofte lettlaget. Det er ikke uten betydning i dag - derfor tyr vi til gratinerte smørbrød og salater. Styrken med Småretter er at den tar vare på alle klassikere og tradisjonell mat. I denne boken er det oppskrifter på alt fra biff tartar og Club sandwich, røkt ål og kald laks til Janssons fristelse, frikadeller og Welsh rarebit. Men for all del, det er morsomme oppskrifter på bagels og pitabrød også og mer avanserte nyskapninger her hjemme - som for eksempel Escalinada - spanske grønnsaker med auberginer og paprika.

Champagne passer alltid
Et bitte lite ekstra plusspoeng til forfatteren: Hun er glad i champagne, så insisterende glad at hun påstår at musserende vin er den drikk som passer best til småretter, enten det gjelder den ekte franske, den spanske Cava eller italienske Prosecco. Takk for påminnelsen.

Og den som ikke tør kalle seg koldjomfru etter dette mangler totalt både humør og mot!

- Praktisk bruksbok
- Oppskrifter til de fleste anledninger
- Norsk og utenlandsk
- Tradisjonelt og moderne
- Gode vintips

Turid Skjold Oldenborg:
Småretter
til all slags bruk
Forlag: KOM Forlag
Foto: Per Eide
Format: 19,7 x 27 cm
Sider: 176

Kupp i basis: kjøp den nå og legg den i vinkjelleren

Denne vinen har allerede dokumentert sitt store lagringspotensial.

På Rosetta i Mexico by lager Elena Reygadas taco med en grønn tvist

Blant levende planter og grønn vegetasjon malt på veggene i restauranten Rosetta i Mexico by, serveres retter av Elena Reygadas, utnevnt til The World’s Best Female Chef 2023 av The World’s 50 Best Restaurants. Men det er ikke en vegetarrestaurant.

Lengselen etter Hellas-ferien blir mindre intens med dette i glasset

For her får du bedre vin enn på de fleste «tabepnaer».

2022 har gitt tørr riesling som kan vinne nye tilhengere
Tester
74 vinnyheter fra Tyskland testet spesialpol april 2024

2022 har gitt tørr riesling som kan vinne nye tilhengere

Men kombinasjonen av solvarme og tørke har også gitt noen aldeles fortryllende kabinett-rieslinger.

Kupp i basis: kjøp den nå og legg den i vinkjelleren

Denne vinen har allerede dokumentert sitt store lagringspotensial.

Stekt asparges med nøtter kan serveres alene eller som tilbehør

Stekt asparges med nøtter kan serveres alene eller som tilbehør

Nå er aspargesen blitt så tilgjengelig og rimelig, at du fint kan la den spille hovedrollen.

Sett tonen for sommeren med sjømat, musikk og vin
Vinmiddag i Oslo 13. juni

Sett tonen for sommeren med sjømat, musikk og vin

Den 13. juni inviterer vi til en helaften med smakfull sjømat, livlig musikk og nøye utvalgte viner.

Lengselen etter Hellas-ferien blir mindre intens med dette i glasset

For her får du bedre vin enn på de fleste «tabepnaer».