Snakket han for sin nye arbeidsgiver?

DN- journalist Tom Marthinsen påsto i Finansavisen at importør Record Vinimport ikke gjorde opp for seg overfor vinprodusenten Leitz. Sjekket han kildene sine?

- Record Vinimport har to år på rad vært rangert blant Oslos ti på topp i DNs Gaselleliste og har en plettfri økonomisk vandel. Antydninger om at Leitz ikke har fått de pengene han skulle ha, er fullstendig ubegrunnet, heter det i pressemeldingen fra Kjell Cordtsen, nå Record Vinimport, tidligere redaktør i Dagbladet.

Les mer om saken her

Er Tom Martinsen habil?
Hvor Marthinsen har opplysningene sine fra om manglende betaling er ikke så vanskelig å gjette seg til. Enten må det være direkte fra vinprodusenten Leitz eller fra Red & White. Mens han fortsatt er ansatt i Dagens Næringsliv fremsetter han altså påstander i Finansavisen som Cordtsen totalt avviser. Har Tom Marthinsen som ansatt i avisen DN sjekket kildene sine godt nok?  Eller uttaler han seg på vegne av sin nye arbeidsgiver? Det er god grunn til å sette spørsmålstegn ved Marthinsens habilitet.

Bør se på attesten hans
Marthinsen kaller aperitif.nos artikkel som enkilde- og søppeljournalistikk, og sier til E24 at PFU (Pressens Faglige Utvalg) bør se på saken. Aase E. Jacobsen, ansvarlig redaktør i aperitif.no, tror kanskje hans tidligere arbeidsgiver, Dagenes Næringsliv, bør se på attesten avisen gir ham.

Forsiden akkurat nå

Til toppen