Snus på fremmarsj

Med røykeloven fikk mange restauranter en utfordring. Kanskje løsningen er å få fart på snussalget?
27 Mars 2007 - 12:00

Nordmenn snuser nemlig som aldri før. Salget av snus økte med 18 prosent i 2006 målt mot året før. Totalt ble det solgt 18,7 millioner bokser snus på det innenlandske markedet i fjor. I tillegg til dette kommer salg til nordmenn via Tax free med omtrent 5,5 millioner snusbokser. Så må vi selvsagt ikke glemme grensehandelen, og der regner man at nordmenn kjøpte 9 millioner bokser.

89 prosent
Det er tall fra Swedish Match som viser dette. Selskapet har en andel av det norske snusmarkedet på 89 prosent. Sterkest merkenavn har General, som nylig kom i ny drakt.

Det er fremfor alt bruken av porsjonssnus som øker. Det kan ha sammenheng med at dette ansees som rensligere en konvensjonell snus. Og dermed er det lettere å bruke den ute, for eksempel etter en middag. Andre skyr porsjonssnus som pesten.
Porsjon øker
I fjor stod porsjonssnus for 51 prosent av salget i Norge. Gjennomsnittsalderen på norske dagligsnusere er 40 år og de fleste som snuser er i aldersgruppen 35 til 44 år, skriver Swedish Match i en pressemelding.

I følge en undersøkelse som er gjennomført av MMI for Swedish Match er det omlag 309 000 nordmenn som snuser.

Sørfransk vinkos for hjemmepåsken til en liten penge

Sørfransk vinkos for hjemmepåsken til en liten penge

Denne økologiske rødvinen finnes dessuten i så å si alle polutsalg – og det til en veldig gunstig pris.

Påskens lammestek lager du enkelt på grillen
Langtidsgrillet lammebog til påske