Sommerferien i boks?

I fellesferien nytes det mye vin, og da spesielt vin på tre liters boks. På polet finner vi nå flere og flere, både gamle travere så vel som helt nye viner, i dette store formatet. Her får du tips til gode kandidater for nytelser gjennom hele din sommerfe
10 Juli 2002 - 13:11

Apéritif har i løpet av det siste året testet flere viner i BiB-formatet (Bag-in-Box). Nedenfor finner du en rekke artikler som tar for seg disse.

Nyhet i juli er at Cuvée Christer Berens Trebbiano d'Abruzzo 2001 (45839) nå også er å få kjøpt som BiB. Cuvée Christer Berens TD'A 2011 (41261) er også hele 35 kroner rimeligere enn tilsvarende mengde på flasker, noe som kommer godt med i disse pengeslukende ferieuker.

Utenkelig
For mange vinentusiaster så vel som produsenter har det hittil vært utenkelig å tappe viner fra Chablis på kartong. Like fullt kom de første to fra dette området i salg i mars måned. Det dreier seg om Chablis Chausseron 2004 (33943) og Petit Chablis 2007 (45884). Sistnevnte, som faktisk også er rimeligst, har et noe klarere definert chablispreg med mineraler og sjøaromaer i både duft og smak. Begge utgavene er imidlertid flotte representanter for hva dette området har å by på. Også her er det penger å spare på boks i forhold til flaskevariantene. På Chausseron Chablis 2001 (33881) sparer du 80 kroner, og på La Chablisienne Petit Chablis Vibrant 2011 (30839) sparer du hele 120 kroner dersom du velger boksutgavene. Se også vår store test av chablis.

Her finner du tidligere Ukens vin-omtaler av viner på boks:

26. juni 2002
Den sterke krona gir seg utslag i lavere vinpriser til glede for oss nordmenn som stadig plyndres på grunn av høye avgifter og liten konkurranse i detaljleddet. Ukens vin er riktignok blitt noen kroner billigere det siste halvåret som flaske men det er særlig det forholdet at den er kommet i boks som gjør den særdeles gunstig.

13. juni 2002
Ukens vin passer en hver lommebok, for alle har råd til å spandere åtte tiere på en hvitvin som er så tiltalende og fleksibel som denne. For den passer både til terrassen og til en lang rekke av sommerlige retter.

23. mai 2002
Ukens vin er hvit, i storformat og i storform til en meget gunstig pris. Perfekt til lange sommerkvelder eller fester, både med og uten mat. En skikkelig kosevin med andre ord.

10. mai 2002
Noen synes kanskje det er helligbrøde å putte en god chablis i boks, mens de fleste chabliselskere er bare lykkelige over å kunne få en så god vin i så hendig emballasje. Perfekt til vårens og sommerens fester både med og uten mat.

21. mars 2002
Når du først velger å satse på vin i boks for påskeuka, er det viktig at det er en vin som egner seg til så vel peiskosen som til alle godsakene du skal kose deg med i ferien. Og det gjør denne sicilianeren så det holder. Dessuten er den et skikkelig røverkjøp.

14. februar 2002
Skal du langt av gårde, er vin i boks et godt alternativ. Lettere å bære med seg enn tilsvarende mengde flasker, og lett å tilpasse til feriekjøkkenets enklere stil. Og kjøper du ukens vin i boks er den dessuten vesentlig rimeligere enn tilsvarende vin i flaske.

27. juni 2001
Ukens vin kommer langt sør fra og det passer jo godt når vi har lange og late sommeruker foran oss. Den er frisk og hvit og kommer dessuten som bag-in-box til en svært fordelaktig pris.

30. mai 2001
Ukens vin er denne gang i flertall, én klassisk, delikat vin og elegant utgave og en noe mindre klassisk men likevel vellaget, og ikke minst hendig på grunn av emballasjen. Samtidig får du en flott oppskrift på kjøpet vel tilpasset vinen.

4. april 2001
Når påsken står for døren, og folket drar til fjells, - noen i hvert fall - ja da er ikke tungt flaskefor akkurat det som frister mest å dra med seg oppover fjell og li. Vi har derfor tatt frem et lite knippe boksviner som kanskje kan friste deg og dine venner der dere sitter i solveggen.

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Det er utrolig hvor mye smak det er i sjampinjong - spesielt når den får spille hovedrollen som her

Pasta og sopp er en utprøvd og utvilsomt vellykket kombinasjon på kjøkkenet. Med fløte eller creme fraiche i tillegg er du i mål.

Smak unike viner sammen med vinmakeren
Vinsmaking i Oslo 5. juni

Smak unike viner sammen med vinmakeren

Den 5. juni kan du smake viner til småretter med sjømat og få et eksklusivt møte med den karismatiske vinmakeren, Leopardo Felici.