Sørlandsk dobbeltseier

Sigurd Eilerås fra Måltid og Henrik Dahl Jahnsen fra Bølgen&Moi, begge Kristiansand, er årets dyktigste vinkelnere.
10 Februar 2014 - 16:00

19-årige Sigurd Eilerås (t.v. i øverste bilde) tok en for ham selv overraskende seier i årets Young Sommelier. Mens dette var hans første konkurranse, har årets vinner av NM for vinkelnere, Henrik Dahl Jahnsen, flere mesterskap bak seg.

Trening og atter trening

Men det er likevel bare tre år siden den nå 23-årige vinkelneren selv ble Young Sommelier.

De to unge og ambisiøse servitørene/vinkelnerne er gode eksempler på målet bak de to konkurransene. Nemlig på den ene side å få fram de dyktigste vinkelnerne i landet samt på den annen siden å rekruttere til fremtidige mesterskap blant unge talenter.

At trening er viktig er den nybakte norgesmesteren et veldig godt bevis på. Henrik er kjent som en veldig iherdig student som har vært på Vinkelnerlandslaget siden september 2012. Ikke bare har han vinbakgrunn, men også kokkeutdannelse.

Tøffe prøver

Sigurd på sin side er fortsatt lærling, og i følge sjefen hans på Måltid, Linn Mjelde, er han et naturtalent som hun oppdaget da de jobbet sammen på Engø Gård.

Årets konkurranser ble innledet med faste elementer som teoriprøve, med naturlig nok høyere vanskelighetsgrad for NM, skriftlig blindsmaking av Didier Daguenaeus Silex 2011 og Sean Thackreys Orion 2010.

Young Sommelier-kandidatene gikk deretter rett til finalen, i tillegg til Sigurd var også Bertalan H. S. Pedersen fra Bakgården og Erik Strugstad fra Rica Nidelven med her. Dette er ellers den første finalen i denne konkurransen hvor Oslo-vinkelnere glimrer med sitt fravær.

Finregning måtte til

NM innebar også en semifinale for seks av de ni kandidatene med ølsmaking og tegning av kart. Til finalen gikk altså Henrik (t.h.) sammen med Simon Zimmermann, Ylajali og regjerende nordisk mester samt Alexander Iversen fra Cru. De tre rutinerte finalistene ga hverandre tøff konkurranse og juryen måtte finregne nøye før de kunne kåre en vinner.

I juryen for NM satt Knut Espen Misje, Pontus Dahlström, Christopher Moestue og Tim Vollerslev. For Young Sommelier dømte Liora Levi, fjorårets norgesmester samt Heini Petersen for Norsk Vinkelnerforening og Aase E. Jacobsen for Apéritif. Young Sommelier er et samarbeid mellom de to siste og fant i år sted for 14. gang.

Foto: Roger Kolbu (Apéritif)

Finalistene i årets NM for vinkelnere:
Simon Zimmermann, Henrik Dahl Jahnsen og Alexander Iversen.

Finalistene i Young Sommelier 2014:
Erik Strugstad, Bertalan H. S. Pedersen og Sigurd Eilerås.

Henrik Dahl Jahnsen dekanterer og serverer en hvit Hermitage fra Chave.

Alexander Iversen beskriver innholdet i glassene i finalen.

Henrik Dahl Jahnsen fordeler innholdet av en magnumflaske cava i 21 champagneglass.

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Berlins mest politiske Michelin-restaurant med hyper-kortreist profil og mobilforbud

Nobelhart & Schmutzig har som mål å dokumentere den nordøstre delen av Tysklands. Med en svært variert vinliste, en god dose teater og en sjenerøs mengde klubbatmosfære, tilbys i tillegg en unik pakke på Berlins store restaurantscene.

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Det er utrolig hvor mye smak det er i sjampinjong - spesielt når den får spille hovedrollen som her

Pasta og sopp er en utprøvd og utvilsomt vellykket kombinasjon på kjøkkenet. Med fløte eller creme fraiche i tillegg er du i mål.

La deg friste til å prøve en ny oppskrift med asparges
Aspargesoppskrifter

La deg friste til å prøve en ny oppskrift med asparges

I vår kokebok finnes det i alt 197 oppskrifter med asparges, her er et knippe du må prøve.