Spansk aften med Rioja og Serrano

Spanias to fremste kulinariske produkter er uten tvil vin og skinke. I Oslo og Stavanger kan du bli med og smake 10 flotte viner fra Rioja - og i tillegg få servert et spennende tapasbord med en rekke herlige skinkeprodukter.
15 Mars 2005 - 18:04

Det blir en uovertruffen aften når Victor Charcan fra Baron de Ley og El Coto presenterer 10 av Riojas flotte viner. Og hva er vel mer naturlig enn å smake spansk skinke i verdensklasse når vi først blir introdusert for spanias nytelser. Som en bonus vil også importøren av skinkene, Juan P. Serrano (www.skinke.no), holde et foredrag (på norsk - kun i Oslo) om om serranoskinkens bakgrunn og serveringsmåter. Smaking av utsøkte produkter vil imidlertid skje også i Stavanger.

FIXME: Link format not implemented: <link ANCHOR_NAME="meldpaa">Meld deg på her (klikk)

Baron de Ley
Vinhuset Baron de Ley ble grunnlagt i 1985 av en liten gruppe høyt kvalifiserte mennesker fra Rioja. De ønsket å sette i gang et prosjekt som var unikt på denne tiden i DOC (Denominación de Origen Calificada) Rioja - en vingård basert på Medoc-modellen. Med dette i tankene kjøpte bakmennene opp Imas-vingården som ligger innen Mendavia, på venstre bredd av elven Ebro. Klimaet og det karakteristiske jordsmonnet på den over 90 ha store eiendommen resulterer i eksepsjonelle viner.

Eiendommen inkluderte også et benediktinsk kloster fra det 16. århundre. Dette huser i dag Baron de Leys hovedkontor, og gir en unik setting for historiske og kulturelle evenementer. Vingården ble designet og bygget for å kunne lage de aller beste Reserva og Gran Reserva hvor kun den beste teknologien blir benyttet. Produksjonsfasilitetene ble designet for å komplettere de eksisterende bygningene, der de to bygningene symboliserer symbiosen mellom tradisjon og modernitet - fremtredende og karakteristiske for Baron de Leys viner.

Fruktene av det ambisiøse prosjektet så dagens lys første gang i 1990 da de aller første vinene fra Baron de Ley kom i salg.

Fra første stund har Baron de Ley vært preget av kontinuerlig forbedring, og har blitt møtt med entusiasme så vel nasjonalt som internasjonalt. Suksessen har gjort det nødvendig for baron de Ley å utvide og det endelige anlegget stod ferdig i 1997, samme år som de fikk ISO 9002-kvalifisering. Siden da har bodegaen sin anerkjennelse vokst, ikke minst gjennom ansettelsen av to av de fremste oenologene på markedet; Fernando González og Gonzalo Rodríguez, som holder på med utviklingen av en ny generasjon viner hvorav det første eksempelet er Finca Monasterio.

El Coto
El Coto de Rioja, som ligger i Oyon (Alavesa), er (selv om historien ikke går så langt tilbake i tid) anerkjent som en av de ledende bodegaene i Spania. Prosjektet ble startet i 1970, og den første årgangen kom i 1975. Den første suksessen gjorde at man innen de to påfølgende år doblet kapasiteten. Dette resulterte i investering i nytt utstyr og nye tønner.

Vingården befinner deg i Cenicero (Rioja Alta), rett ved elven Najerilla (som renner ut i Ebro), og har vinranker som vender mot nordvest og med en jernholdig leire jord. Resten av druene som blir brukt i produksjonen kommer fra utvalgte vitikultører i Rioja Alavesa.

El Coto har hele 70 000 eikefat for eiekmodning - 90% av amerikansk eik og 10% av fransk eik. Gjennomsnittelig levealder for et fat er på 4,9 år fra produksjonsdato, og fatene blir vasket og håndtert maskinelt - de rører faktisk ikke engang bakken. Til enhver tid inneholder vinkjelleren 15 millioner flasker for modning. El Coto de Rioja mottok som første produsent i Rioja Alavesa ISO 9002-sertifisering. Dette var så tidlig i 1998.

Følgende 10 viner skal smakes:

Smakingen i Oslo er nå avholdt
Tid: 12. april 2005 kl. 19.00 - 22:00
Pris: kroner 495 inkl. mva
Sted: Oslo Militære Samfund,
Myntgaten 3, 0151 Oslo.

è Meld deg på her (Stavanger) (klikk)
Tid: 14. april 2005 kl. 19.00 - 21:00
Pris: kroner 495 inkl. mva
Sted: Vannari Mat-, Øl- og Vinkjeller.
Skagen 12, 4006 Stavanger.

Se påmeldingsskjemaer for betalingsinformasjon.

Motta e-post om nye kurs hos Apéritif
Dersom du er interessert i å motta e-post når nye kurs legges ut på våre nettsider kan du fylle ut dette påmeldingsskjemaet:

Ja, jeg vil ha melding om nye kurs pr. e-post

Navn:

E-post:

Lengselen etter Hellas-ferien blir mindre intens med dette i glasset

For her får du bedre vin enn på de fleste «tabepnaer».

Tester
74 vinnyheter fra Tyskland testet spesialpol april 2024

2022 har gitt tørr riesling som kan vinne nye tilhengere

Men kombinasjonen av solvarme og tørke har også gitt noen aldeles fortryllende kabinett-rieslinger.

By på en vårlig rett fra grillen: laks med asparges og sennepsmousseline

Lakseskiver klare til å legge på grillen er en populær ingrediens i fiskedisken. Med asparges og en fyldig og syrlig saus, blir det innetier.

Å lage søndagsmiddagen i en terracottagryte er rett og slett genialt

Å lage søndagsmiddagen i en terracottagryte er rett og slett genialt

Bruker du skiver av lammelår, får du en usedvanlig smakfull gryterett som ikke krever mer enn noen strakser av forberedelser.

Lengselen etter Hellas-ferien blir mindre intens med dette i glasset

For her får du bedre vin enn på de fleste «tabepnaer».

Tester
74 vinnyheter fra Tyskland testet spesialpol april 2024

2022 har gitt tørr riesling som kan vinne nye tilhengere

Seifilet er den rimeligste ingrediensen i fiskedisken, men det betyr ikke at den er kjedelig, bare se her

Seifilet kan benyttes til mange ulike fiskeretter. I dagens forslag er det karri som er med på å smaksette seimåltidet, en kombinasjon som er svært vellykket.