Spennende sekundstrid

Det ble tidenes mest spennende østers-NM, men Heini Petersen sikret seg sin femte NM-tittel på flere østers uten skader enn nummer to, Xiang Xu.
Aase E. Jacobsen
08 Juni 2009 - 01:00

Heini Petersen, frilanskokk, som tok sin femte seier på rappen i årets østersåpnings-NM, møtte imidlertid sterk konkurranse fra blant annet fjorårets nummer to, Xiang Xu fra Restauranthuset Operaen. Samt nummer tre og fire, Hans Kristian Larsen, The Flying Culinary Circus og Kristian Lien, Radisson Blu Royal Hotel.

- Det er første gang jeg har vært skikkelig nervøs og usikker på om jeg ville vinne, forklarer Petersen etter at seieren var sikret.

Dermed blir det nok en mulighet for Petersen for å prøve seg på VM-tittelen. VM finner sted i Galway siste helg i september, og han har litt å leve opp til siden Norge er beste nasjon i verden sammenlagt for de siste fem år med blant annet to verdensmestere, Øystein Reinsborg og Ola Nilsson.

Tapte på skader
Selv om det var sekundstrid mellom de fire finalistene, ble likevel Petersen en soleklar vinner med en totaltid på 4.02 mot Xus 4.37. Og det til tross for at Xu hadde best tid. 2.37 brukte han på å åpne 30 flatøsters fra Bømlo - og det er raskt. Petersen brukte 2.50, Lien 2.55 og Larsen 3.02, men han åpnet til gjengjeld to østers for mye! Så det gjelder også å holde tellinga!

Årsaken til at Xu ikke stakk av med seieren var at han ble idømt flere straffepoeng enn Petersen. I følge juryen som bestod av Bent Stiansen, Statholdergaarden, Daniel Karlsson, Restaurant Klosteret og Eivind Bergtun, Bømlo Skjell, var det først og fremst på grunn av flere skader i østerskjøttet at Xu tapte overfor Petersen.

Må være perfekte
Det er altså ikke tiden alene som avgjør hvem som vinner. Straffepoeng gis både for kutt i østerskjøttet, det at østersen ikke er løsnet fra skallet eller at den ikke ligger riktig vei, skallrester på østerskjøttet og eventuelt blod fra åpneren! Med det store tempoet er det nemlig rett som det er at deltakerne kutter seg.

Det gis for øvrig bonuspoeng for pen presentasjon. Et viktig element siden østersene skal kunne serveres til restaurantgjester etterpå. I konkurransesammenheng er det publikum som får anledning til å smake på delikatessene. Og det var det mange som benyttet seg av muligheten til under årets NM som fant sted på Aker Brygge i Oslo. Arrangementet var lagt til det årlige Oslo Race Week som samler seilerentusiaster fra fjern og nær.

NM i østersåpning arrangeres av Apéritif i samarbeid med Eksportutvalget for fisk, Omega Norge og Red & White med deres Jacquesson Champagne.

Foto: Roger Kolbu

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Intet er vel bedre enn hjemmelaget pizza - også den helt uten kjøtt. Rykende fersk fra stekeovnen, har de pizzasteinplate, blir bunnen enda sprøere.

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Smak unike viner sammen med vinmakeren
Vinsmaking i Oslo 5. juni

Smak unike viner sammen med vinmakeren

Den 5. juni kan du smake viner til småretter med sjømat og få et eksklusivt møte med den karismatiske vinmakeren, Leopardo Felici.