Mat
Steinsopp er skogens konge

Steinsoppen er rikere smaksmessig og enda mer fleksibel i kjøkkenet enn kantarellen. Og så liker den vinfølge med mye smak.
11 August 2019 - 10:10

Plutselig ser du dem, de små tykke faste hattene som stikker opp av jorda. Steinsopp!

Da er det bare å vrenge av seg T-skjorta hvis du ikke har med deg annet å plukke i, for noe mer delikat enn unge steinsoppeksemplarer skal du lete lenge etter.

Her kan du lese om de trygge matsoppene og laste ned et hefte som er nyttig lesing før soppturen

De er nemlig perfekte å servere rå, i salater, alene med en god hvitløkvinaigrette eller oppå carpaccio i stedet for parmesan.

Foto: StudioBarcelona

På neste side finner du oppskriften på ravioli med steinsopp

Når de blir større, egner de seg best i stekt form. Skikkelig fattigmannskost er steinsoppbiffer - tykke skiver vendt i brødkumme og stekt i smør eller olje, eller grillet og servert med en dressing av olje, sitron og hvitløk.

Her finner du mer inspirasjon til hva du kan lage med soppen

Er stilkene fine kan de brukes til raviolifyll, som her. Resultatet er en svært smaksrik og god rett som fortjener et skikkelig vinfølge.

Elegant

Den fyldige smaken av steinsopp med innslag av nøtter bringer tankene over på elegante eksemplarer av chardonnaydruen, og helst fra dens "fødested", nemlig Burgund.

Steinsoppsmaken innebærer også en del sødme, og det er et element som gjenfinnes i en rekke hvite burgundere.

Samtidig som vi trenger en del syre for å rense opp ikke bare etter den noe tunge soppsmaken men også smøret og osten. Etter å ha testet noen alternativer, endte vi opp med underområdet, eller appellasjonen som det heter, Meursault, som gir rike viner med et bredt smaksregister, uten at elegansen må vike.

Matrot Meursault er perfekt å drikke nå med sine modne aromaer av smør, eik og mineraler. Smaken er fyldig med nydelig friskhet som vokser utover smakskurven.

Elegant vin som du ikke drikker hver dag. Men perfekt til en stor anledning eller når du skal nyte noe av det største norsk natur produserer, for eksempel hummer eller som her steinsoppravioli.

Denne burgunderen er dessuten tilgjengelig i mange polutsalg og dermed lett å få tak i.

Friske syrer

Hugel Estate Riesling er fyldig og frisk med relativt rik frukt og står veldig godt til de fleste soppretter. Hugel Classic Pinot Gris er et enda bedre valg, bløtere og rundere med moden frukt og noe krydder.

Store viner for de fleste, og mange ønsker ikke å strekke seg lenger enn dette, verken prismessig eller hva kompleksitet angår.

Her er alle våre andre pastaoppskrifter

Steinsoppraviolien takler også rødvin uten problemer. Hvis du er av typen som ikke klarer å motstå de dyrebare dråpene fra Burgund er Matrot Blagny La Piece sous le bois et godt tips. Denne vinen er utrolig delikat og myk, men samtidig spenstig, og er en perfekt kombinasjon til steinsoppraviolien.

Mer trøkk?

Men det er også mulig å gå ned i pris. Hvis du er av dem som foretrekker vin med litt trøkk, er både Ruberpan Valpolicella Classico Superiore og Allegrini Palazzo della Torre  gode valg.

Mens den første minner om en pinot noir, er den andre laget etter ripassometoden hvilket innebærer at ferdiggjæret valpolicella helles over det fortsatt aktive bunnfallet i fatene hvor amarone har gjæret.

Foto: Simone Ruzzenente

Her får den en ny alkoholisk gjæring som øker kraften både hva alkohol og smak angår, i vinen. Duften byr på syltete kirsebær og fatkrydder, smaken er saftig, rund og sødmefylt, en skikkelig forfører med andre ord.

Fakta om steinsopp

Steinsopp (boletus edulis) tilhører rørsoppfamilien. Hatten er lysbrun for unge eksemplarer og blir noe mørkere for eldre utgaver. Rørlaget er hvitt og blir mer grønngult med alder. Stilken har svakt nettmønster.

For de yngste eksemplarene brukes hele soppen, også rå hvis den er helt ren. For de største eksemplarene brukes kun hatten da rørlaget kan være litt uappetittelig og stilken grov.

Vokser i bar- og løvskog over hele landet. God matsopp med tre stjerner.

Lær hvordan du skal ta vare på soppen her

Åtte sikre matsopper

På neste side finner du oppskriften på ravioli med steinsopp

By på en vårlig rett fra grillen: laks med asparges og sennepsmousseline

Lakseskiver klare til å legge på grillen er en populær ingrediens i fiskedisken. Med asparges og en fyldig og syrlig saus, blir det innetier.

Å lage søndagsmiddagen i en terracottagryte er rett og slett genialt

Bruker du skiver av lammelår, får du en usedvanlig smakfull gryterett som ikke krever mer enn noen strakser av forberedelser.

Ukens drink

Er pina colada det beste du vet, vil du garantert like denne martini-utgaven

Det går mot stadig lysere tider, og med det kommer lysten på tropiske drinker. Her får du en forsmak med en forholdsvis mild martiniversjon av pina colada.

Utforsk 4 stiler chardonnay kombinert med småretter
Vinsmaking i Oslo 24. mai

Utforsk 4 stiler chardonnay kombinert med småretter

Gi helgen en pangstart – med 4 deilige viner og 4 småretter i perfekt harmoni, guidet av en førsteklasses lærer gjennom hele kvelden.

Ukens drink