Drikke
Sterk utfordrer til Rhône – og Burgund

Den californiske produsenten Donkey & Goat lager vin som ville gjøre mange franske produsenter grønne av misunnelse.
Aase E. Jacobsen
19 Juni 2014 - 07:00

Få Godbiter i pollisten som nyhetsbrev

Aase E. Jacobsen

Donkey and Goat Fenaughty Vineyard Syrah 2010 (12170)er en syrah som måler seg med mye fra Côte-Rôtie, men til en annen pris – og i en annen stil.

Dette kjennetegner Côte-Rôtie

For bjørnebærkarakteren er annerledes, den er langt mer kjøttfull og noe mer sødmefylt, fascinerende parfymert og forførende.

Fortsatt uoppdaget område

Dette til tross snakker vi om en vin som vil utvikle seg videre i minst 10 år. For tanninene og syrene er virkelig gode.

Et annet «pek» til sine franske forbilder er Donkey and Goat Coupe d'Or 2012 (15365), en hvitvin etter Hermitage-oppskrift, basert på druene roussanne og marsanne, men som representerer en annen stil. Også her er frukten i forgrunnen, men takket være veldig god syre og god konsentrasjon er dette en vin som også vil lagre godt.

Derfor er Hermitage noe av det beste

Som syrahen er den ufiltrert, noe som kan gi et litt grumsete utseende. Det er derfor lurt å dekantere den før den nytes, ikke minst fordi du (og matfølget) vil få så mye mer ut av vinen.

Disse vinene kommer fra høytliggende vinmarker (ca 1000 m.o.h.) i El Dorado. Høyden kompenserer for det ellers varme klimaet i denne indre delen av California. I kombinasjon med mangfoldige og karaktersterke jordsmonn, er dette en region som gjør seg stadig mer gjeldende i Californias toppsjikt. I årene framover vil det komme enda flere spennende viner herfra.

Annerledes tilnærming

Jordsmonnet i parsellene som Donkey & Goat disponerer, har flere fellestrekk med det i Nord-Rhône, nemlig dekomponert granitt blandet med jernholdig leirjord. Avlingene er svært små, helt nede i 16-20 hl/ha for den hvite. Produsentens utfordrer til Sør-Rhône, Donkey and Goat Grenache Noir 2012 (12173), er nok et bevis på områdets potensial.

Donkey & Goat dyrker altså også pinot noir, men da i Anderson Valley som ligger nært kysten og derfor avkjøles av tåke og havbris. Donkey and Goat Broken Leg Pinot Noir 2012 (15367)er en virkelig lekker utgave med imponerende kjøttfull frukt, veldig god syre og god fasthet. En klar utfordrer til det meste fra Burgund, spesielt den sørlige delen, i samme prisklasse.

Dette kjennetegner viner fra det sørlige Burgund

De fleste vil nok være enige med meg i at denne endog er vesentlig bedre enn mange kommuneburgundere. Og i hvert fall en annerledes tilnærming.

Den er som de to andre laget etter «naturmetoden» med druenes egen gjær. Bare deler av stilkene fjernes før gjæring noe som øker tanninuttrekket, en veldig tradisjonell metode som stadig flere «tar tilbake». Selve gjæringen finner sted i åpne trefat og vinene modnes i brukte eiketønner.

Helvetes god vin

Selv om Tracey og Jared Brandt er relativt nye innen californisk vinproduksjon, er de likevel for pionerer innen naturvinbevegelsen å regne. De understreker at det ikke er en motegreie, derimot noe de virkelig mener. Og det er lett å forstå når du får en av deres viner i glasset.

Ikke alle er like positive til naturvinbevegelsen

Deres andre pinot noir, Donkey and Goat Helluva Pinot Noir 2012 (12169), lever opp til navnet på vinmarken. Den er virkelig en helvetes god vin som dessverre er utsolgt. Også den byr på nydelige aromaer, er superfrisk og fast og med godt lagringspotensial. Men den kommer nok ikke tilbake før neste årgang. Donkey & Goats viner lages nemlig i små kvanta og er svært ettertraktete.

Bestill vinen med en gang
Ønsker du å bestille vinen trykker du bare på vinnavnet og du flyttes direkte til Apéritifs Polliste og bestillingsrutinen.
Vi gjør oppmerksom på at på grunn av denne spaltens popularitet, og siden enkelte viner er tilgjengelig i mindre kvanta enn andre, kan det oppstå en utsolgt-situasjon. Du vil i så fall få beskjed om det fra Vinmonopolet, samt vanligvis også en dato for når vinen atter er å få tak i.

Hvis du vil bestille flere produkter, kan du også velge fritt fra Apéritifs polliste eller søke deg frem til de varene du er ute etter.

Godbiter i pollisten som nyhetsbrev:
Hver onsdag, altså én dag før alle andre kan lese om det, får du som abonnerer på nyhetsbrevet det rett i postkassen din. Selvfølgelig helt gratis.

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Intet er vel bedre enn hjemmelaget pizza - også den helt uten kjøtt. Rykende fersk fra stekeovnen, har de pizzasteinplate, blir bunnen enda sprøere.

Berlins mest politiske Michelin-restaurant med hyper-kortreist profil og mobilforbud

Nobelhart & Schmutzig har som mål å dokumentere den nordøstre delen av Tysklands. Med en svært variert vinliste, en god dose teater og en sjenerøs mengde klubbatmosfære, tilbys i tillegg en unik pakke på Berlins store restaurantscene.

Feir våren med en gyllengrønn drink - og ta samtidig en vårsjau i barskapet
Ukens drink

Feir våren med en gyllengrønn drink - og ta samtidig en vårsjau i barskapet

For har du en flaske av den irrgrønne syrlige eplelikøren, gjør den en hederlig jobb sammen med amerikansk whiskey og litt lime.

En klassisk rett med flyndrefilet i ruller smaker alltid godt

En klassisk rett med flyndrefilet i ruller smaker alltid godt

Det er kanskje sjelden du plukker med deg flyndre fra fiskedisken. Det er det altså all grunn til å gjøre noe med.

I dag kommer søndagsmiddagen fra en gryte
Biffgryte med grønnsaker

I dag kommer søndagsmiddagen fra en gryte

En lettlaget kjøttgryte som denne er perfekt søndagsmiddag når du har mest lyst til å tilbringe dagen utendørs.

Lær alt om champagne av en proff
Vinsmaking i Oslo 06. mai

Lær alt om champagne av en proff

Lær mer om verdens beste musserende viner og smak 9 elegante champagner med vår egen vinekspert Marte Øyen Nordahl