Sterke drikker øker mest

Vi drikker mindre øl, og mer av de sterkere varene.

Ølsalget falt med 2,4 prosent i 2009. Samtidig drakk vi 4,8 prosent mer vin, og brennevinssalget økte med 0,6 prosent. Det viser tall fra Vinmonopolet og Bryggeri- og Drikkevareforeningen.

I flere år har vinsalget økt, mens ølsalget har gått ned. - Vinmonopolet har vært flinke til å fremme vingleden blant folk flest med god og nøktern produktinformasjon, men for politikerne må det være et paradoks at det er de sterke drikkevarene som øker her i landet, mens de svakeste opplever nedgang, sier direktør Petter Nome i Bryggeri- og Drikkevareforeningen.

Han sier at foreningen skal jobbe for å få et sterkere fokus på ølkultur som et virkemiddel for å redusere misbruk og fyllekultur.

- Norske bryggerier leverer kortreist drikke med lav alkoholprosent. Folk har stor entusiasme for sitt lokale øl, og bryggeriene sikrer norske arbeidsplasser, sier han.

Stort ansvar
Ifølge Nome er foreningen i dialog med myndighetene for å kunne gi samme type produktinformasjon som Vinmonopolet gir.

- Vi ønsker ikke å oppheve reklameforbudet. Vi tror det er god alkoholpolitikk å stimulere norsk ølkultur, men da må vi ha anledning til å gi nøktern informasjon om produktene og samtidig slå et slag for ansvarlig drikking.

Nome sier at Bryggeri- og Drikkevareforeningen inntar samme ansvarlige holdning til misbruk og måtehold som Vinmonopolet.

- Alle som tjener penger på alkohol har et stort ansvar for å bekjempe misbruk. Samfunnsregnskapet for misbruk er dyster lesning, men vi må ikke glemme de positive sidene ved øl som sosialt samvær, glede og livskvalitet.

Sterkøl øker
Ølsalget var litt lavere i desember enn året før, mens dårlig vær store deler av sommeren førte til svikt i det viktige salget på sommeren. Jul og sommer utgjør tradisjonelt de store toppene i ølsalget.

Salget av sterkøl på Vinmonopolet økte med 8,6 prosent i fjor, og det var ekstra godt på høsten.

- Sterkøl er kostbart kvalitetsøl som drikkes for smakens skyld, og vi merker stigende interesse for særegne kvalitetsøl, sier Nome.

Alkoholfritt øl fortsetter å øke i popularitet, og i desember passerte det en million liter. Det utgjør 4,6 prosent av det totale ølsalget.

- Gledelig! Alkoholfritt øl er et godt alternativ i mange sammenhenger, og det tror jeg folk flest nå er klar over, sier direktør Petter Nome i Bryggeri- og Drikkevareforeningen.

Forsiden akkurat nå

Det brygger opp til ny ølkrig

Importen av øl i butikkstyrke er nå så stor at hvert femte glass øl er brygget utenfor landets grenser. Mens noen frykter en reprise på ølkrigen fra begynnelsen av 2000-tallet, forklarer importør Carlsberg-Ringnes det hele med midlertidige kapasitetsutfordringer. Les hele saken

Til toppen