Stiansens store koffert

I sin første bok tar Bent og Annette Stiansen oss med på en fantastisk kulinarisk reise til steder så ulike som Frankrike, Italia, Vietnam, Thailand og Danmark.
16 November 2002 - 12:37

Bent og Anette Stiansen byr på seg selv og sine opplevelser fra mange år blant Norges matelite. Som har brakt dem til verdens gastronomiske sentra, noen mer selvfølgelig enn andre. Som Lyon, Provence og Italia, men også Thailand og Vietnam. En mastodont av en bok som kommer til å bli en av høstens storselgere. Det fortjener den med sine vakre bilder av fristende mat som mange kan ha nytte og glede av å prøve seg på.
Ingen bagateller

Det skriver redaktør Aase E. Jacobsen i Apéritif om Stiansens nye bok.

Bokklubben gir denne omtalen av boken

Ledig og personlig
Annette skriver heftig og begeistret om nettopp folk, mat, sed og skikk i de ulike landene. Hennes ledige stil og høyst personlige format gjør Stiansens kulinariske koffert til en opplevelsesbok i særklasse. Ingen kan som Annette skildre et praktfullt måltid i den enkleste setting; f.eks på en fortausrestaurant i Thailand, eller en ekte burlesk dansk bordsetting med øl, snaps og høye danske smørrebrød.

Mesteroppskrifter for folk flest
Bents oppskrifter er det bare en verdensmester som kan stå bak, men de er laget for at leseren skal kunne prøve dem ut selv. Råvarene er tilgjengelige, prisene overkommelige og fremgangsmåten til å begripe for folk flest.

Varme anbefalinger
Med hvert kapittel og område følger et håndtegnet kart, og en faktadel med navn, adresser og telefonnumre til utvalgte spisesteder og overnattingssteder som ekteparet Stiansen har besøkt og som de med glede anbefaler til leserne av boken.

Kai Nordrum har tatt bildene til boken. Det flotte bildematerialet er også med på å gjøre boken til en stor opplevelse.

La maten tenne din reiselyst, og la reisen pirre din appetitt!

Mangfoldig, frodig og personlig matbok

• Over 80 oppskrifter fra Frankrike, Italia, Thailand, Vietnam og Danmark

• Småretter, forretter, hovedretter og desserter

• Spennende tekst om mat, kultur og mennesker

• Tips til trivelige spise- og overnattingssteder i de aktuelle byene

• Mer enn 500 bilder over 304 sider i stort format

I 1993 ble Bent Stiansen verdensmester i Lyon med den prestisjetunge Bocuse d´Or-utmerkelsen. I sentrum for Annette og Bent Stiansens liv står selvsagt den utsøkte smak i vid forstand, men det som gjør denne boken til en helt spesiell opplevelse er samtidig deres store kjærlighet til mennesker og kulturer.

Bent og Annette Stiansen
Stiansens kulinariske koffert
Forlag: Dinamo
Sider: 304
Over 500 fargebilder

Bestill boken her

Lengselen etter Hellas-ferien blir mindre intens med dette i glasset

For her får du bedre vin enn på de fleste «tabepnaer».

Tester
74 vinnyheter fra Tyskland testet spesialpol april 2024

2022 har gitt tørr riesling som kan vinne nye tilhengere

Men kombinasjonen av solvarme og tørke har også gitt noen aldeles fortryllende kabinett-rieslinger.

By på en vårlig rett fra grillen: laks med asparges og sennepsmousseline

Lakseskiver klare til å legge på grillen er en populær ingrediens i fiskedisken. Med asparges og en fyldig og syrlig saus, blir det innetier.

Å lage søndagsmiddagen i en terracottagryte er rett og slett genialt

Å lage søndagsmiddagen i en terracottagryte er rett og slett genialt

Bruker du skiver av lammelår, får du en usedvanlig smakfull gryterett som ikke krever mer enn noen strakser av forberedelser.

Lengselen etter Hellas-ferien blir mindre intens med dette i glasset

For her får du bedre vin enn på de fleste «tabepnaer».

Tester
74 vinnyheter fra Tyskland testet spesialpol april 2024

2022 har gitt tørr riesling som kan vinne nye tilhengere

Seifilet er den rimeligste ingrediensen i fiskedisken, men det betyr ikke at den er kjedelig, bare se her

Seifilet kan benyttes til mange ulike fiskeretter. I dagens forslag er det karri som er med på å smaksette seimåltidet, en kombinasjon som er svært vellykket.