Storbritannia tøffest

Sjefen for Gallo i Europa mener Storbritannia er det mest utfordrende markedet.

George Marshden sier det er tre faktorer som gjør det vanskelig å få suksess i landet. Det første er den økonomiske situasjonen, så helsefokuset - og ikke minst økte avgifter.
 
Bjørnetjeneste
Marshden mener at den britiske regjeringen gjør vinbransjen en bjørnetjeneste ved å øke avgiftene.
 
- Økte avgifter fører til at det ikke er rom for investeringer. I tillegg er det altså en bjørnetjeneste for alle i vinbransjen, sier han.
 
- Hvis noen kjøper en flaske til fire pund fra oss, så forsvinner 2,09 pund i avgifter. Det gjør at vi sitter igjen med mindre enn to pund før vi betaler for glasset i flasken, transport og vinen, sier Marshden
 
Små marginer
- Når vi lanserer viner med tre flasker for ti pund sitter vi ikke igjen med pund engang. Vi snakker pence, sier Marshden.
 
Marshden sier at selskapets strategi er å fokusere på kvalitet for pengene, og å unngå å delta i rabattavtaler - selv om dette sørger for volum.
 
- Hvis vi investerer i kvalitet er det sannsynlig at vi mister noe salg, men over de kommende to-tre årene vil Gallos varemerke styrke seg.
 
Gallos viner er tilgjengelig i 23 europeiske land. Russland står som neste mål.

Forsiden akkurat nå

Til toppen