Strid om sanksjoner for millioner

Systembolagets beslutning om å heve en innkjøpsavtale med Vin & Sprit AB verdt 32 milloner svenske kronor gjør at ledelsen i V&S raser.
26 Januar 2007 - 14:37

Nå er det nemlig full strid mellom de to statlige svenske selskapene. Systembolaget har bestemt seg for å heve en innkjøpsavtale som gjelder 17 av artiklene til V&S. Som et svar på dette sendte V&S ut en pressemelding onsdag med påstander om at  selskapet var urettferdig behandlet.

Bakgrunnen for det hele er at Systembolaget har analysert etterforskningen som kan ende med siktelse mot ni av de ansatte i V&S. Ut fra dette materialet har man funnet ut at ansatte i V&S har hatt kontakt med ansatte i Systembolaget på en måte som ikke er lovlig. De ansatte i V&S skal blant annet ha gitt de ansatte i Systembolaget gaver, skriver nyhetsbrevet WOW News.

- Foruten vinflasker handler det blant annet om sirkusbilletter og teaterbilletter, sier Systembolagets advokat Jacob Melander.

V&S mener at straffen for overtrampet er uforholdsmessig stor og at den kollektiviserer skylden. Dette til tross for at ingen, heller ikke Systembolaget, hevder at ledelsen i V&S har vært innblandet i de påståtte bestikkelsene.

Særbehandling
- V&S vil ha særbehandling. De leverandørene som tidligere har fått sanksjoner har ligget øverst på vår sanksjonsmodell, nettopp på grunn av at ledelsen har vært innblandet i bestikkelsene. V&S havner på det nest alvorligste nivået fordi vi ikke har bevis for at ledelsen har vært innblandet, sier Jacob Melander.

Verdien på bestikkelsene skal i følge Systembolaget ligge på SEK 640 000. Følger man sanksjonsmodellen skal verdien på sanksjonene da være 32 millioner kroner i omsetning hos Systembolaget. Summen er eks. moms og alkoholskatt.

I følge V&S har sanksjonsmodellen blitt innført med innkjøpsvilkår som ikke har blitt akseptert av dem.
- Sanksjonsmodellen har blitt fremlagt både Konkurransetilsynet og EU-kommisjonen. Og V&S har handlet med Systembolaget, da har de også godkjent vilkårene, sier Melander.

V&S hevder videre att Systembolaget har til hensikt å ta bort 17 produkter i sortimentet. Det mener Jacob Melander er en feilaktig oppfatning.
- Produsentene kan velge å samarbeide med en annen importør, og da blir verken uskyldige produsenter eller konsumenter påvirket, sier han.

Sanksjonene skal etter planen tre i kraft 1. mars i år.

Kupp i basis: kjøp den nå og legg den i vinkjelleren

Denne vinen har allerede dokumentert sitt store lagringspotensial.

På Rosetta i Mexico by lager Elena Reygadas taco med en grønn tvist

Blant levende planter og grønn vegetasjon malt på veggene i restauranten Rosetta i Mexico by, serveres retter av Elena Reygadas, utnevnt til The World’s Best Female Chef 2023 av The World’s 50 Best Restaurants. Men det er ikke en vegetarrestaurant.

Lengselen etter Hellas-ferien blir mindre intens med dette i glasset

For her får du bedre vin enn på de fleste «tabepnaer».

2022 har gitt tørr riesling som kan vinne nye tilhengere
Tester
74 vinnyheter fra Tyskland testet spesialpol april 2024

2022 har gitt tørr riesling som kan vinne nye tilhengere

Men kombinasjonen av solvarme og tørke har også gitt noen aldeles fortryllende kabinett-rieslinger.

Kupp i basis: kjøp den nå og legg den i vinkjelleren

Denne vinen har allerede dokumentert sitt store lagringspotensial.

Med disse grillspydene får du en helt annen smaksopplevelse

Med disse grillspydene får du en helt annen smaksopplevelse

San Jeok er en veldig tradisjonsrik koreansk rett som passer utmerket også i et grillmåltid her til lands.

Stekt asparges med nøtter kan serveres alene eller som tilbehør

Stekt asparges med nøtter kan serveres alene eller som tilbehør

Nå er aspargesen blitt så tilgjengelig og rimelig, at du fint kan la den spille hovedrollen.

Sett tonen for sommeren med sjømat, musikk og vin
Vinmiddag i Oslo 13. juni

Sett tonen for sommeren med sjømat, musikk og vin

Den 13. juni inviterer vi til en helaften med smakfull sjømat, livlig musikk og nøye utvalgte viner.

Lengselen etter Hellas-ferien blir mindre intens med dette i glasset

For her får du bedre vin enn på de fleste «tabepnaer».